همانگونه که اطلاع دارید شرکت AMD به تازگی پردازنده‌های خانواده AMD Ryzen 3000 را با جزئیات کامل معرفی کرده و کمتر از یک ماه دیگر شاهد عرضه این محصولات به بازار هستیم. البته گویا کار این شرکت با پردازنده‌های خانواده Ryzen 3000 تمام نشده و آنها دو پردازنده جدید را که در میان مدل‌های پایین رده قرار می‌گیرند را برای فروش طراحی می‌کنند. این دو پردازنده Ryzen 3 3200G و Ryzen 5 3400G هستند که به صورت APU طراحی شدند.

برخلاف تمام پردازنده‌های سری Ryzen 3000، این دو محصول بر اساس معماری ۱۲ نانومتری Picasso طراحی شدند. می‌توان گفت که این پردازنده در واقع جز خانواده Raven Ridge به شمار می‌روند که با معماری ۱۲ نانومتری و Zen+ طراحی شدند. برای یک پردازنده چهار هسته‌ای، این تغییرات به معنای بهبود الگوریتم‌ها در سطح هسته‌های مختلف است و سرعت حافظه کش نیز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس طراحی iGPU نیز خود زیر مجموعه Vega محسوب می‌شود، شاهد افزایش سرعت خواهیم بود.

مدل Ryzen 3 3200G شامل چهار هسته و چهار رشته است. این مدل دارای هشت NGCU فعال از یازده عدد کلی است. بالاترین سرعت پردازنده نسبت به نسل قبلی که پردازنده ۲۲۰۰G بود در حدود ۳۰۰ مگاهرتز افزایش پیدا کرده و سرعت بوست نیز ۴٫۰۰ گیگاهرتز خواهد بود. در سمت مقابل نیز سرعت فرکانس iGPU نیز از ۱۵۰ مگاهرتز به ۱۲۵۰ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. در مدل Ryzen 5 3400G تلاش شده تا از حداکثر توان چیپ استفاده شود. این محصول شامل چهار هسته و هشت رشته خواهد بود و در کنار آن تمام یازده عدد NGCU نیز فعال هستند. سرعت ساعت پردازنده ۴٫۲۰ گیگاهرتز است و سرعت ساعت iGPU نیز به ۱۴۰۰ مگاهرتز خواهد رسید. همچنین به نظر می‌رسد که مدل ۳۴۰۰G سیستم خنک کننده و فن بهتری خواهد بود. بر اساس اطلاعات فاش شده، پردازنده ۳۲۰۰G نسبت به نسل قبل تغییر قیمت نداشته و با پرداخت ۹۹ دلار قابل خرید است. این مورد برای پردازنده ۳۴۰۰G نیز حقیقت دارد و این محصول با قیمت ۱۴۹ دلار به فروش می‌رسد. تمام این اطلاعات در حالی فاش شده که تاریخ عرضه دقیقی برای این دو پردازنده اعلام نشده است. البته به نظر می‌رسد که ۳۲۰۰G و ۳۴۰۰G همراه با دیگر پردازنده‌های نسل سوم Ryzen در ابتدای ماه جولای به فروش برسند.

قیمت ها و مشخصات خانواده Ryzen 3000

قیمت ها و مشخصات خانواده Ryzen 3000

فهرست