بر اساس آخرین مستندات ارائه شده در مورد تغییرات در ساختار محصولات شرکت اینتل که به تازگی ارائه شده، مشخص شده که زمان بازنشستگی پردازنده‌های Skylake-X فرا رسیده است.  این پردازنده‌ها تقریبا دو سال پیش به بازار ارائه شده بودند. اینتل قصد دارد تا نسل جدید Core-X را که در نمایشگاه Computex معرفی شدند را جایگزین نسل قبلی کند.

اولین و ارزان‌ترین پردازنده نسل قبل Corei i7-7800X بود که دارای شش هسته و دوازده رشته است. این پردازنده برای کاربران با نیاز‌های متوسط طراحی و عرضه شد اما مدل پرچم‌دار این سری Core i9-7980XE بود که دارای ۱۸ هسته و ۳۶ رشته است. این پردازنده برای نیاز بالا به قدرت پردازش طراحی شده بود. البته سری Skylake-X در طول زمان قافیه را به پردازنده‌های AMD Ryzen Threadripper 2 باخت که برای استفاده در دسکتاپ طراحی شدند. پردازنده‌های AMD با تعداد هسته‌های بیشتر و البته قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شوند. تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که پردازنده‌های AMD دارای نسبت قیمت به تعداد هسته بسیار بهتری نسبت به محصولات اینتل در خانواده Skylake-X ارائه می‌کنند. با توجه به برنامه‌های بلند مدت شرکت اینتل و سابقه حضور آنها در این بازار، آنها هیچگاه پاسخی مستقیم به فعالیت‌های AMD ندادند. در عوض آنها مدل‌هایی جدید‌تر با قیمت‌هایی بهتر ارائه کردند.

اینتل برخی از پردازنده‌های سری Skylake-X را بازنشسته می‌کند

شرکت AMD به تازگی سری ۳۰۰۰ پردازنده‌های Ryzen را معرفی کردند که حداکثر ۱۲ هسته خواهند داشت. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پردازنده‌های جدید سری Core-X شرکت اینتل دارای قیمت بسیار مناسب‌تری باشد تا بتواند به صورت مستقیم با محصولات AMD رقابت کنند. اینتل باید پردازنده‌های کامپیوتر‌های شخصی AMD را نیز در برنامه‌های خود در نظر داشته باشد چون Ryzen 3000 دارای پردازنده‌هایی با ۱۲ هسته پردازشی است و بدون شک مدل شانزده هسته‌ای نیز عرضه خواهد شد. اینتل به تازگی جدولی را ارائه کرده که بر اساس آن تقریبا تمام مدل‌های سری Skylake-X از خط تولید خارج و بازنشست شدند. اگر قصد خرید این مدل‌ها را دارید تنها تا پایان ماه دسامبر سال جاری امکان خرید این پردازنده‌ها از شرکت اینتل وجود دارد. آخرین محموله مربوط به این پردازنده‌ها تابستان سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود.

فهرست