اینتل بعد از مدتی سکوت در زمینه محصولات اینترپرایز و به خصوص پردازنده‌ها، به تازگی اخباری در این زمینه منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده باید منتظر عرضه محصولی جدید در خانواده زئون باشیم. بدین ترتیب اینتل پردازنده ۵۶ هسته‌ای Xeon Scalable از خانواده Cascade Lake را روانه بازار خواهد کرد تا به رقیبی مستقیم برای پردازنده ۶۴ هسته‌ای AMD Rome که با معماری هفت نانومتر ساخته شده است، تبدیل شود.

پردازنده جدید Cascade Lake با ۵۶ هسته پردازشی، در واقع ماژولی چند چیپی یا MCM است که از دو die با ۲۸ هسته تشکیل شده است. هر کدام از این dieها شامل شش کانال حافظه DDR4 خواهد بود و در حالت کلی این میزان به ۱۲ کانال می‌رسد. هر کدام از این dieهای ۲۸ هسته‌ای  بر اساس معماری ۱۴nm++ ساخته شده‌اند. اینتل همچنین همراه با این پردازنده تکنولوژی DL Boost را معرفی کرده است مشکلات مربوط به یادگیری عمیق هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی را کاهش داده است. در قدم بعدی باید گفت که ساخت این پردازنده قدمی رو به جلو برای رفع مشکلات امنیتی مثل Spectre و Meltdown است که در اوایل سال ۲۰۱۸ شاهد ظهور آنها بودیم. اینتل همچنین پشتیبانی بسیار بهتر از حافظه‌های Optane Presistent Memory را برای این پردازنده‌ها در نظر گرفته است. حافظه‌های Optane در حال حاضر کند‌تر از DRAM اما سریع‌تر از SSD فعالیت می‌کنند اما بزرگترین نکته در مورد آنها نگه‌داری از اطلاعات حتی در صورت قطع شدن جریان برق است. این پردازنده‌ها همچنین شامل AVX-512 و AES-NI خواهند بود.

همچنین اینتل انتخاب مالتیپلایر برای سرعت را که حالا با تغییراتی جزئی روبرو کرده و آن را به نام Speed Select عرضه خواهند کرد. این تغییرات بیشتر برای بهبود در کیفیت خدمات انجام شده است و هدف ایجاد تغییرات بنیادین نبوده است. می‌توان گفت که این اولین نسل از پردازنده‌های Xeon Scalable ساخته شده بر اساس معماری Cascade Lake است و بر اساس اطلاعات ارائه شده این پردازنده با نام Xeon Platinum 9200 به بازار عرضه خواهد شد. هنوز خبری در مورد قیمت و تاریخ عرضه دقیق این پردازنده مخابره نشده است.

 

قیمت خرید سرور اچ پی در رایان پژواک

فهرست