شرکت Seagate به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو در توسعه و طراحی دستگاه‌های ذخیره‌سازی کامپیوتر‌های شخصی، سرور و دیتاسنتر چشم انداز چند سال آینده هارد دیسک‌ها را تا سال ۲۰۲۵ منتشر کرد. در حال حاضر شاید استاندارد استفاده از هارد دیسک در دیتاسنتر‌های بزرگ ۱۰ ترابایت باشد اما به نظر می‌رسد که در چند سال آینده این مقدار به شکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس برنامه ارائه شده توسط شرکت Seagate به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۵ هارد دیسک ۱۰۰ ترابایتی به بازار عرضه خواهد شد. برای مقایسه برنامه‌های جاه طلبانه Seagate باید اشاره کرد که رقیب آنها یعنی شرکت Western Digital که یکی از بزرگان توسعه دستگاه‌های ذخیره‌سازی به خصوص هارد دیسک است، در برنامه منتشر شده خود اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ هارد دیسک ۴۰ ترابایتی را به بازار عرضه کند. بدین ترتیب برنامه Seagate عرضه هارد دیسکی با حجم بیش از دو برابر برنامه Western Digital است که در نوع خود بسیار جالب است. به نظر می‌رسد آنها قصد دارند تا از تکنولوژی Heated Dot Magnetic Recording (HDMR) در ساخت این دیسک‌ها استفاده کنند که خود این تکنولوژی نیز نسخه ارتقا یافته Heat Assisted Magnetic Recording (HAMR) خواهد بود.

 تکنولوژی HAMR اولین بار در هارد دیسک‌هایی که در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد، استفاده می‌شود. این تکنولوژی در ابتدا اجازه می‌دهد که Seagate هارد دیسک‌هایی با حجم بیش از ۲۰ ترابایت را به بازار عرضه کند. در حال حاضر بالاترین حجم یک هارد دیسک این شرکت ۱۶ ترابایت است. بر اساس برنامه ارائه شده این شرکت سخت مشغول طراحی و ساخت هارد دیسک‌های ۳۶ ترابایتی برای عرضه در سال ۲۰۲۲ و ۴۸ ترابایتی در سال ۲۰۲۴ است. این برنامه در سال ۲۰۲۵ به اوج خود رسیده و آنها قصد دارند که در سال ۲۰۲۵ هارد دیسک ۱۰۰ ترابایتی خود را به بازار عرضه کنند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Seagate استفاده از تکنولوژی HAMR به آنها اجازه می‌دهد که در بازه دو و نیم ساله، حجم هارد دیسک‌ها را به دو برابر افزایش دهند.

در حال حاضر از تکنولوژی Prependicular Magnetic Recording (PMR) در ساخت هارد دیسک استفاده می‌شود و بدین ترتیب به زودی شاهد کنار رفتن این تکنولوژی خواهیم بود. البته این تکنولوژی هنوز هم شیوه ساخت مقرون به صرفه‌ای برای سازندگان و البته خریداران خواهد بود.

فهرست