به تازگی رئیس جهمور ایالات متحده آمریکا، دانلد ترامپ حکم تحریم شرکت هواوی کشور چین و عدم واردات محصولات آنها را به امضا رسانده است. این حکم که توسط وزارت بازرگانی آمریکا در حال اجراست می‌‌تواند شمشیری دو لبه برای اقتصاد هر دو کشور باشد. در پی این تحریم، شرکت‌های فعال در حیطه‌های مختلف از دو کشور می‌توانند به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند. بر اساس این تحریم نه تنها شرکت‌های آمریکایی حالا قادر به خرید و واردات محصولات هواوی به خاک کشور آمریکا نخواهند بود، بلکه فروش نیز به این شرکت چینی ممنوع اعلام شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که بازار سخت‌افزار و فناوری اطلاعات کشور آمریکا بر اساس این تحریم شاهد ضرری ۱۱ میلیارد دلاری در زمینه درآمد خواهند بود! این تنها یک پیش‌بینی اولیه است و ممکن است که ضرر و زیان در طول زمان حتی بیشتر از رقم اعلام شده باشد. یکی از اعضای Wall Street به نام Goldman Sachs لیستی از تمامی کمپانی‌هایی که تحت تاثیر این تحریم قرار خواهند گرفت را منتشر کرده و بر اساس معاملات آنها میزان کاهش درآمد را نیز به صورت اختصاصی مشخص کرده است. به نظر می‌رسد که AMD یک بازیگر کوچک در این پرده از وحشت نخواهد بود. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Sachs این شرکت شاهد کاهش درآمدی حتی بیشتر از مایکروسافت است. مایکروسافت بر اساس این تحریم درآمدی در حدود ۲۸ میلیون دلار را از دست خواهد داد. این مقدار برای AMD چیزی حدود ۳۸٫۷۹ میلیون دلار است! نکته جالب این است که کاهش درآمد اینتل نسبت به مجموع مایکروسافت و AMD نیز بیشتر است. شرکت اینتل با اجرای این تحریم شاهد کاهش درآمدی بیش از ۸۴ میلیون دلار خواهد بود. این در حالی است که اینتل سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

البته این تنها بُعد قضیه نیست. مشکل AMD بسیار حادتر از اینتل است. آنها قسمت بیشتری از درآمد خود را مدیون همکاری با هواوی هستند. در مورد اینتل حتی با افزایش رقم مذکور در مورد درآمد، بازهم این AMD است که بیشتر از همه متضرر خواهد شد. AMD نه تنها محصولات خود مثل پردازنده‌های Ryzen و کارت‌های گرافیکی Radeon را به هواوی می‌دهد بلکه آنها تجارت گسترده ای در زمینه پردازنده‌های سرور EPYC با شرکت هواوی در زمینه سرور و دیتاسنتر دارند. شاید لازم به ذکر باشد که اجرای تحریم‌ها، تاثیر بسیار کمی روی Nvidia نسبت به شرکت‌های AMD، اینتل و مایکروسافت دارد. البته باید گفت که شاید بزرگترین بازنده در این تحریم شرکت Qualcomm-Broadcom است که شاهد بیشترین کاهش درآمد در حدود ۵۰۸ میلیون دلار خواهد بود. این دو شرکت چیپ‌ها و مودم‌های مختلف را به هواوی می‌فروشند. در زمینه پیشتازان بازار دستگاه های ذخیره‌سازی مثل Seagate، Western Digital و Micron نیز شاهد ضرر‌های هنگفتی در پی این تحریم‌ها خواهند بود. شرکت Micron صادرات DRAM و SSD را بر عهده داشت در حالی که Seagate و WDC صرفا در صادرات هارد دیسک فعالیت می‌کردند.

فهرست