منتقد سخت‌افزاری به نام De8auer که بیشتر به خاطر ساخت ویدیوهای مربوط به اورکلاک شناخته می‌شود به تازگی نظرسنجی راه اندازی کرده که دلیل آن به خاطر وجود نگرانی از پردازنده‌های نسل سوم خانواده Ryzen برای رسیدن به سرعت بوست تبلیغاتی بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این نظرسنجی باید گفت که پردازنده‌های تنها ۵٫۶ درصد از افرادی که صاحب Ryzen 9 3900X بودند توانست به سرعت بوست تبلیغاتی این محصول برسد. این مقدار در مدل‌های دیگر نسل سوم محصولات Ryzen کمی بهتر است اما به نظر می‌رسد که تقریبا همه محصولات این خانواده با این مشکل روبرو هستند و نمی‌توانند به سرعت بوست تبلیغاتی خود نزدیک شوند.

در مدت تقریبی دو ماهه که از عرضه نسل سوم از پردازنده‌های نسل سوم Ryzen می‌گذرد بسیاری از کاربران و منتقدان قدرت این محصولات برای رسیدن به سرعت بوست تبلیغ شده را زیر علامت سوال بزرگی قرار دادند. AMD تایید کرد که صرفا یکی از هسته‌های فیزیکی می‌تواند در یک زمان به سرعت بوست مشخص شده برسد. البته بر اساس نظرسنجی انجام شده و نتایج به دست آمده به نظر می‌رسد که بسیاری از کاربران نمی‌توانند حتی روی یک هسته به این مهم دست پیدا کنند. در نظرسنجی انجام شده توسط De8auer اطلاعات مربوط به عملکرد بیش از ۲۷۰۰ سیستم جمع آوری شده. در نظر سنجی از کاربران درخواست شده بود که بنچمارک Cinebench R15 را به صورت تک رشته‌ای اجرا کرده و بالاترین مقدار فرکانس را توسط HWInfo ضبط کنند. این ابزار توسط AMD پیشنهاد شده بود. بسیاری از کاربران گزارش دادند که نتوانستند به سرعت فرکانس بوست تبلیغ شده توسط AMD دست پیدا کنند اما تعداد بسیار زیادی نیز صرفا ۲۵ مگاهرتز با مقدار ارائه شده توسط AMD فاصله داشتند.

در بهترین حالت، تقریبا نیمی از کاربرانی با پردازنده Ryzen 5 3600 توانستند به مقداری صحیح دست پیدا کنند. بدترین حالت نیز مربوط به کاربرانی با پردازنده Ryzen 9 3900X بود که صرفا ۵٫۶ درصد می‌توانستند به سرعت بوست تبلیغاتی برسند. بسیاری از کاربران این پردازنده ۱۰۰ مگاهرتز با میزان تبلیغ شده فاصله داشتند. برخی از کاربران صرفا ۱۰۰ مگاهرتز با سرعت مد نظر فاصله داشتند اما آمار مربوط به افرادی که فاصله بیشتری داشتند، بسیار قابل توجه بود. De8auer اعلام کرد که این آمار کاملا علمی نیست. به عنوان مثال همه کاربران از پیکربندی سخت‌افزار مشابه استفاده نمی‌کردند که کاملا قابل درک است. او همچنین اعلام کرد که برخی از نتایج که با پیکربندی‌های غیر متعارف به دست آمده بود را از نتایج نهایی حذف کرده. همچنین احتمال این وجود دارد که بسیاری از افرادی که به نتیجه مناسب می‌رسیدند، گزارش خود را ارائه نمی‌دادند. همچنین اطلاعات درستی از اینکه چند درصد از کاربران در هنگام انجام آزمایش از به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ استفاده کردند. البته در نهایت می‌تواند گفت که عده بسیار زیادی نمی‌توانند تجربه‌ای که AMD در تبلیغات از آن استفاده کرده بود را به دست آورند و این شرکت باید نسبت به خریداران پاسخگو باشد. البته با توجه به مشکلات موجود De8auer هنوز هم خرید محصولات نسل سوم از خانواده Ryzen را پیشنهاد می‌کند. سوال بزرگی که توسط او مطرح می‌شود این است که چرا AMD باید در تبلیغات محصول خود از اعدادی استفاده کند که بسیاری از محصولات نمی‌توانند به آن مقدار دسترسی داشته باشند؟ آیا واقعا نیازی به انجام اینکار بود؟ پاسخ روشن است، AMD نیازی به این کار نداشت چون نسل سوم از خانواده Ryzen، محصولاتی فوق العاده هستند اما تبلیغات انجام شده توسط AMD به نظر کاملا اشتباه است.

فهرست