در خبری شوکه کننده که به تازگی منتشر شده بود به نظر اینتل از استفاده از معماری ده نانومتری در پردازنده‌های Ice Lake صرف نظر کرده است. بر اساس این خبر این معماری صرفا در پردازنده‌های Ice Lake و Tiger Lake روی پلتفرم‌های قابل حمل استفاده خواهد شد. بدین ترتیب اینتل از معماری ۱۴ نانومتری تا سال ۲۰۲۲ استفاده خواهد کرد!

بر اساس خبر منتشر شده به نظر می‌رسد که اینتل برنامه‌های خود را به سمت استفاده از Hyper-Threading هدایت کرده و با افزایش سرعت پایه پردازنده‌ها قصد دارد تا با پردازنده‌های هفت نانومتری Zen 2 شرکت AMD رقابت کند. این در حالی است که پردازنده های Comet Lake می‌توانند تا حداکثر ده هسته پردازشی را در اختیار کاربر قرار دهند. بر اساس خبر منتشر شده، Comet Lake در سال ۲۰۲۱ با پردازنده های ۱۴ نانومتری Rocket Lake جایگزین خواهد شد. این پردازنده همراه با استفاده از iGPU نسل دوازدهم تعداد هسته‌ها را نیز افزایش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که سرعت ساعت و تعداد هسته‌ها نیز نسبت به Comet Lake افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که اینتل در سال ۲۰۲۲ با انتشار پردازنده های Meteor Lake به یکباره از معماری هفت نانومتری استفاده می‌کند و آنها قصد دارند که به صورت کلی از معماری ده نانومتری استفاده نکنند.

البته به نظر می‌رسد که اخبار منتشر شده در مورد عدم استفاده اینتل از معماری ده نانومتری چندان درست نبوده و این شرکت در این مورد شفاف سازی کرده است. اینتل در این شفاف سازی اعلام کرد که هنوز هم طراحی  معماری ده نانومتری بخشی از برنامه‌های این شرکت است. سخنگوی اینتل در این مورد گفت:« ما پیشرفت خوبی در طراحی و پیاده سازی معماری ده نانومتری داشتیم و در برنامه‌های پیش رو قصد عرضه پردازنده‌های کامپیوتر‌های شخصی با این فناوری را داریم.» بدین ترتیب اخبار وحشتناک استفاده اینتل از معماری چهارده نانومتری تکذیب شد. اگر اینتل از معماری چهارده نانومتری تا سال ۲۰۲۲ استفاده می‌کرد، این فناوری هفت ساله می‌شد. البته گزارش ارائه شده توسط Tom’s Hardware نشان می‌دهد که معماری چهارده نانومتری تا سال ۲۰۲۱ توسط اینتل استفاده خواهد شد. در سال ۲۰۲۲ اگر برنامه‌های اینتل به درستی پیش برود شاهد عرضه پردازنده‌های هفت نانومتری آنها خواهیم بود. در این بین البته اینتل از معماری ده نانومتری استفاده خواهد کرد.

فهرست