یکی از مدیران تولید شرکت سافایر (Sapphire) در صحبت با یک رسانه چینی، جزئیاتی جدید از خط تولید کارت‌های گرافیکی AMD Radeon Navi را فاش کرد. به نظر می‌رسد که این سری جدید از کارت‌های گرافیکی AMD که با نام Navi شناخته می‌شود، دو دسته از گیمر‌ها را به صورت کلی هدف قرار داده است. این هدف‌گیری شامل دو بازه قیمتی ۳۹۹ دلاری برای کارت‌های قدرتمند با پسوند Pro است. همچنین مدل پرچم‌دار این سری با پسوند XT به بازار راه پیدا خواهد کرد که به نظر دارای قیمت پایه ۴۹۹ دلاری است.

شرکت AMD با عرضه کارت‌های سری Navi دو محصول از شرکت Nvidia را در بازار هدف قرار خواهد داد. این محصولات شامل GeForce RTX 2070 و GeForce RTX 2060 خواهند بود. در این مصاحبه، فرد مد نظر در شرکت سافایر اشاره کرد که کارت مد نظر از RTX 2070 قوی‌تر ظاهر خواهد شد. وقتی در مورد اعداد در عملکرد صحبت می‌شود به نظر مدل Navi XT بسیار امیدوارکننده خواهد بود. مدل Navi Pro که با قیمت ۳۹۹ دلاری به بازار راه پیدا می‌کند، به نظر رقیبی مستقیم برای RTX 2060 خواهد بود و از لحاظ عملکرد کلی چیزی بین دو مدل RTX 2060 و RTX 2070 قرار خواهد گرفت. پس به همین خاطر پرداخت ۵۰ دلار بیشتر نسبت به RTX 2060 منطقی به نظر می‌رسد چون عملکردی بالاتر از این کارت دریافت خواهید کرد.

همچنین سافایر تایید کرد که AMD Navi به صورت داخلی از تکنولوژی Ray-Tracing روی چیپ بهره نخواهد بود اما این تکنولوژی قطعا در معماری مدل‌هایی که سال بعد معرفی می‌شوند حضور خواهد داشت. همچنین این مدیر سافایر تایید کرد که به نظر نمی‌رسد که AMD قصد تقویت بیش از حد Navi برای هواداران سخت‌افزار‌های بسیار قدرتمند داشته باشد و مدل Radeon VII که بر اساس تکنولوژی Vega ساخته شده است همچنان محصول پرچم‌دار این شرکت در بازار کارت‌های گرافیکی باقی می‌ماند. همچنین مدیر مذکور در سافایر تایید کرد که آنها فعلا برنامه‌ای برای ساخت و ارائه مدل‌های شخصی سازی شده Radeon VII ندارند. در سمت مقابل اینکار برای مدل‌های Navi در حال انجام است. آنها یک مدل از این کارت‌های گرافیکی را به سیستم خنک سازی از طریق آب مجهز کردند و تقریبا پروژه آن به پایان رسیده است. بسیاری از منابع مختلف حدس می‌زنند که AMD به صورت رسمی هفته آینده Navi را در کنفرانس Computex معرفی خواهد کرد. سافایر نیز این تاریخ را مورد تایید قرار داده است و همچنین تایید کرده که محصولات سری Navi تقریبا با فاصله بیش از یک ماه در هفته اول جولای ۲۰۱۹ به بازار راه پیدا خواهند کرد.

فهرست