در حالی که چند سالی از حضور SSDها در بازار برای استفاده در سرور و کامپیوتر‌های شخصی می‌گذرد اما استفاده از این دستگاه‌های ذخیره‌سازی مدرن چندان عمومی نشده است که دلیل اصلی آن قیمت بیشتر آن نسبت به هارد دیسک است. البته به نظر این مشکل در سال ۲۰۱۹ به صورت عمومی رفع خواهد شد. بر اساس گزارش ارائه شده توسط DigiTimes به نظر می‌رسد که قیمت SSD‌های یک ترابایتی در سال جاری میلادی با ۵۰ درصد کاهش روبرو خواهد شد.

در حال حاضر یک درایو SSD با اتصال SATA در اندازه استاندارد ۲٫۵ اینچ قیمتی معادل ۹۹ دلار دارد، در حالی که یک SSD با همین مشخصات و اتصال M.2 قیمتی معادل ۱۳۰ دلار دارد. باید گفت که در ابتدای سال ۲۰۱۸ یک درایو SSD یک ترابایتی SATA قیمت حداقلی ۱۶۰ دلار داشت. این مقدار برای درایو‌های NVMe به ۲۰۰ دلار می‌رسید. درایو‌های ۹۶۰ گیگابایتی، ۱۰۰۰ گیگابایتی و ۱۰۲۴ گیگابایتی البته بر اساس تولید کننده‌های متفاوت قیمتی متغیر دارند.

کاهش قیمت SSD‌ها بیشتر به خاطر ورود محصولات مقرون به صرفه ۹۶ لایه ۳D NAND Flash و حجم بالای QLC NAND Flash است. به همین خاطر در سه ماه اخیر شاهد کاهش ۱۵ درصدی خطی قیمتی‌ها در این قسمت از بازار بودیم. نرخ رشد استفاده از این دستگاه‌های ذخیره‌سازی مدرن در سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در زمینه افزایش عملکرد در دستگاه‌های ذخیره‌سازی SSD نیز نباید انتظار زیادی داشت، البته شاید ارائه PCIe 4.0 بتواند در انتهای سال جاری به افزایش عملکرد، سرعت و IOPS کمک زیادی انجام دهد. شکاف‌های نسل جدید PCIe 4.0 در حال حاضر یک تکنولوژی نوپا است که در بازار به صورت گسترده عرضه نشده اما می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ نزدیک این شکاف به صورت کامل جایگزین نسل قبلی شود.

فهرست