تقریبا یک هفته از عرضه پردازنده‌های نسل جدید AMD Ryzen 3000 می‌گذرد. بسیاری از خریداران اولیه این پردازنده‌ها تجربیات اولیه خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند. در بین این تجربیات به نظر می‌رسد که بیشترین مبحث، گزارش‌های مربوط به مصرف زیادی انرژی در زمان بیکاری سیستم باشد.

به نظر AMD بسیار سریع این گزارش‌ها را جدی گرفته و در مورد آن تحقیق کرده است. آنها بعد از انجام تحقیقات اولیه اعلام کردند که مشکلی وجود ندارد و در مورد این مسئله کمی اغراق شده است. به نظر می‌رسد که ابزار‌های مدرن نظارت روی پردازنده مرکزی باعث می‌شوند که مشکلی به نام “اثر ناظر” به وجود آید. در این اثر، فرآیند اندازه‌گیری بار روی پردازنده خودش باعث به وجود آمدن بار می‌شود. در مورد پردازنده‌های Ryzen با معماری Matisse، ابزار‌های نظارت روی پردازنده به نظر باعث می‌شوند که هر هسته را با دستورات بسیار زیادی مشغول می‌کند. بدین ترتیب دستورالعمل‌هایی با فشار کاری ۲۰ میلی ثانیه، هر ۲۰۰ میلی ثانیه به پردازنده ارسال می‌شود. این فرآیند به صورت کلی باعث می‌شود که فریمور داخلی پردازنده فکر کند که تمام هسته‌ها برای انجام بار فراخوانی شدند و از این رو سرعت پردازنده افزایش پیدا می‌کند. در ادامه با افزایش سرعت، ولتاژ و مصرف انرژی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از ابزار‌های نظارت روی پردازنده عملکردی بسیار مهاجمانه با منابع سیستم و پردازنده برخورد می‌کنند. AMD نیز این مشکل را در گزارش کلی خود مطرح کرده است. بر این اساس می‌توان گفت که پردازنده های نسل سوم از Ryzen مشکل خاصی در زمینه مصرف انرژی ندارند. مدیربخش بازاریابی AMD یعنی Robert Hallock اعلام کرد که بهترین ابزار برای اندازه گیری ولتاژ پردازنده، CPU-Z است که از به وجود آمدن اثر ناظر نیز جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال یک پردازنده بسیار قدرتمند مثل Ryzen 9 3900X در زمان بیکاری ولتاژ خود را به ۰٫۴ ولت می‌رساند. برای رسیدن به بهترین عملکرد در همه زمینه‌ها بهتر است از آخرین نسخه ویندوز استفاده کنید چون این نسخه از آگاهی بیشتری نسبت به توپولوژی چند هسته‌ای پردازنده نسل جدید برخوردار است. همچنین Hallock برای اندازه گیری مناسب مصرف پردازنده به چند نکته مهم اشاره کرد. در ابتدا نباید از چند برنامه و ابزار اندازه گیری ولتاژ استفاده کنید چون باعث بیشتر شدن اثر ناظر خواهد شد. همچنین بهتر است که از ابزار‌های مادربرد مثل NZXT CAM و غیره استفاده نکنید چون این دست از ابزار‌ها نیز به نوعی برای نظارت طراحی شدند. همچنین سعی کنید در تنظیمات مادربرد، قسمت مربوط به ولتاژ را در حالت خودکار قرار دهید. البته در مورد ولتاژ مد نظر برای رسیدن به سرعت مناسب در حافظه رم، استثنا وجود دارد و شما می‌توانید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. سعی کنید از آخرین نسخه ویندوز و البته بایوس به رو‌ز استفاده کنید. اگر در ابزار‌های نظارت عددی زیر ۰٫۵ ولت مشاهده می‌کنید نگران نباشید. هر عددی زیر ۱ ولت، عددی مناسب است.

فهرست