بر اساس گزارشی که توسط Globaletimes.cn ارائه شده، ارسال محموله‌های اینتل به Inspur در حال حاضر متوقف شده است. Inspur سومین فروشنده بزرگ سرور در تمامی جهان و بزرگترین تامین کننده سرور در کشور چین است.
توقف ارسال محموله‌های اینتل در حالی مورد تایید قرار گرفته است که کمپانی Inspur به صورت غیر مستقیم توسط آمریکا تحریم شد. دولت آمریکا در هفته گذشته لیستی از بیست شرکت چینی را منتشر کرد که به نظر آنها توسط ارتش چین کنترل می‌شوند. تمام این شرکت‌ها توسط آمریکا تحریم شده و دیگر قابلیت استفاده از سوئیفت را ندارند. وب‌سایت Tom’s Hardware برای کسب اطلاعات بیشتر از اینتل در مورد این مساله پیگیری‌های لازم را انجام داده است و آنها با این اطلاعیه پاسخ رسمی خود را ارائه کردند. اینتل در پاسخ به این مسئله گفت:«ما در حال حاضر ارسال محموله‌های مربوطه را به یکی از مشتریان خود متوقف کردیم. اینکار برای تطبیق با سیاست‌های صادرات دولتی آمریکا انجام شده است. به نظر این توقف موقت تا کمتر از دو هفته به طول بیانجامد و فقط برای برخی از آیتم‌ها انجام خواهد شد. باقی آیتم‌ها به شکل گذشته در چند روز آینده ارسال خواهند شد. ما ارسال باقی قطعات را بعد از انجام مراحل قانونی انجام خواهیم داد.»
بسیار جالب است که اینتل در این اطلاعیه به صورت مستقیم از شرکت Inspur یاد نکرده و رسم صحبت نکردن مستقیم در مورد مشتری خود را حفظ کرده است. البته سوال مستقیما در مورد Inspur پرسیده شده بود و می‌توان با اطمینان گفت که هدف اصلی اینتل نیز دقیقا همین شرکت بوده است. البته صحبت‌های اینتل در مورد “آیتم‌ها” چندان واضح نبود. دولت آمریکا ترجیح می‌دهد که برخی از محصولات به دست دولت و ارتش چین نرسد و به همین دلیل مشخص نیست که آیا واقعا اینتل می‌تواند در چند روز یا حتی چند هفته آینده صادرات خود را به چین و شرکت Inspur از سر بگیرد یا خیر. بدون شک اینتل حتی در همین زمان با تیمی از وکیل‌ها وضعیت صادرات خود را به صورت قانونی پیگیری خواهد کرد. در حالی که در سال گذشته توجه بسیار زیادی به هوآوی و تحریم شدن آن توسط آمریکا شده است اما Inspur نقش بسیار پررنگی در بازار سرور دارد. شاید نام این شرکت چندان شناخته شده نباشد اما بر اساس گزارش IDC این شرکت در سال ۲۰۱۹، سومین کمپانی در زمینه ارسال و فروش سرور بوده است و در بازار داخلی چین نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده. دولت آمریکا در جنگ اقتصادی با چین، فشار زیادی روی شرکت‌های بزرگ چینی وارد کرده است و حالا می‌توان گفت که این جنگ وارد فاز جدیدی خواهد شد. Inspur در بازار جهانی حضور بسیار گسترده‌ای دارد و می‌توان گفت که محصولات آنها به صورت انحصاری از پردازنده‌ها و دیگر قطعات ساخته شده توسط اینتل استفاده می‌کنند.

فهرست