جایگاه پردازنده‌های دسکتاپ اینتل در بازار در حال حاضر چندان پایدار نیست. در حالی که پردازنده‌های نسل هشتم و نهم این شرکت قدرت نمایی بسیار خوبی در مقابل پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸  داشتند اما ارائه پردازنده‌های هفت نانومتری توسط رقیب سنتی فشار زیادی به اینتل وارد کرده. AMD تصمیم گرفت تا تعداد هسته‌های پردازنده‌های خانگی را به شانزده برساند و این چالش بسیار بزرگی برای اینتل ایجاد کرده است.

در سال گذشته اینتل با حذف قابلیت Hyper-Threading از پردازنده‌های خود به تیتر یک خبرگزاری‌ها تبدیل شد. در آن زمان حدس‌هایی زده شد که این حذف به خاطر مشکلات امنیتی Spectre و Meltdown بوده است. حالا شایعاتی به گوش می‌رسد که در نسل دهم دوباره شاهد حضور قابلیت Hyper-Threading خواهیم بود. پردازنده‌های نسل دهم در حال حاضر با نام رمز Comet Lake شناخته می‌شوند. در حال حاضر شایعه صرفا مربوط به پردازنده‌های Core i3 بود که از زمان نسل هفتم دیگر از این قابلیت بهره نمی‌بردند. بر اساس اطلاعاتی که فاش شده پردازنده Intel Core i3-10100 که دارای چهار هسته و هشت رشته است، سرعت پایه ۳٫۶ گیگاهرتز خواهد داشت.

این اطلاعات از طریق پایگاه داده SiSoft Sandra به بیرون درز پیدا کرده است و می‌تواند کاملا درست باشد. در حال حاضر اطلاعاتی در مورد سرعت بوست این چیپ در دسترس قرار نگرفته است اما پردازنده Core i3-9100 که دارای چهار هسته و چهار رشته بود با سرعت پایه ۳٫۶ گیگاهرتز کار می‌کرد و سرعت بوست آن به ۴٫۲ گیگاهرتز می‌رسید. اگر سرعت‌ پایه و بوست این پردازنده مانند نسل نهم باشد، پردازنده مد نظر از نسل دهم، حدود ده تا بیست درصد قوی‌تر خواهد بود. یکی دیگر نکات قابل توجه دیگر نیز این است که پردازنده Core i3 که در سال آینده میلادی عرضه می‌شود از لحاظ ساختار چیزی شبیه به پردازنده‌های Core i7 است که در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به بازار عرضه می‌شدند. AMD صرفا در سه سال گذشته توانسته تا عملکرد پردازنده‌های خود را نسبت به اینتل به شدت افزایش دهد. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که اینتل قصد داشته باشد که قابلیت Hyper-Threading را به پردازنده‌های i5 اضافه کند. انتظار می‌رود که HT بتواند روی عملکرد هر پردازنده به اندازه ده تا بیست درصد تاثیرگذار باشد و آن را افزایش دهد در حالی که فرکانس نسبت به قبل ثابت باقی می‌ماند.

خیلی جالب است که ببینیم استراتژی‌های اینتل و AMD نسبت به یکدیگر در بازار چگونه عمل خواهد کرد. AMD در پردازنده‌های رده بالا، قدرت بیشتری دارد و به خاطر استفاده از هسته‌های بیشتر نیز می‌تواند بسیار بهتر ظاهر شود. به نظر می‌رسد که بهترین پردازنده نسل جدید Core i9 دارای ده هسته باشد. این در حالی است که نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen در بالاترین مدل دارای ۱۶ هسته پردازشی هستند! مدل‌های Core i5 و Core i7 و حالا Core i3 شانس این را دارند که از لحاظ قدرتی کاملا با مدل‌های AMD برابری کنند. اگر همه این موارد در نظر گرفته شود، در نهایت فرکانس پایه و بوست می‌تواند در عملکرد بهتر تعیین کننده باشد. انتظار می‌رود که پردازنده‌های نسل دهم اینتل در فصل اول سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. در کنار آن نیز به نظر می‌رسد که نسل جدیدی از مادربردها به بازار عرضه شوند. همچنین نسل بعد از پردازنده‌های AMD بر اساس شایعات و اطلاعات ارائه شده توسط AMD در تابستان سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شوند.

فهرست