در حالی محدودیت خبری در مورد اخبار پردازنده‌های نسل دهم اینتل وجود داشت و خبرنگاران نمی‌توانستند این اسرار را فاش کنند به نظر می‌رسد که یک نفر این محدودیت را زیر پا گذاشته و حالا زودتر از موعد اطلاعات مربوط به این محصولات فاش شده است. نسل دهم پردازنده‌های اینتل، در واقع نوعی بهبود یافته از نسل نهم خواهد بود. البته این پردازنده‌ها می‌توانند از فرکانس بالاتر، حجم حافظه بیشتر و امنیت بیشتر پشتیبانی کنند. البته نکته قابل توجه در مورد این پردازنده‌ها کاهش قابل توجه در قیمت گذاری است. اینتل پردازنده‌ای ۱۸ هسته‌ای Core i9-10980XE را با قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار عرضه خواهد کرد.

کاهش قیمت، تغییر استراتژی بسیار بزرگی برای اینتل خواهد بود. بسیاری معتقد هستند که سیاست‌های قیمت گذاری AMD باعث این کاهش قیمت شده است. شرکت AMD در ماه آینده پردازنده شانزده هسته‌ای Ryzen 9 3950X را با قیمتی ۷۴۹ دلاری عرضه می‌کند که ۱۶ خط PCIe 4.0 ارا ارائه می‌کند و می‌تواند از ۱۲۸ گیگابایت DRAM پشتیبانی کند. پس اینتل باید محصولی ارائه می‌کرد که با همین سرعت و تعداد خط‌های PCIe بالاتر عرضه شود و حتی بتوان از حافظه رم بیشتری پشتیبانی کند. این تصمیم‌ها باعث به وجود آمدن پردازنده ۱۰۹۸۰XE با قیمت ۹۷۹ دلاری شد. البته انتظار داشته باشید که قیمت عرضه این پردازنده در خرده فروشی‌ها ۱۰۰۰ دلار باشد.

همه پردازنده‌های معرفی شده در این نسل از ۲۵۶ گیگابایت حافظه چهار کاناله پشتیبانی خواهند کرد و ۴۸ خط PCIe 3.0 استفاده می‌کنند. سرعت حافظه این نسل بر اساس یک DIMM در کانال DDR4-2933 خواهد بود. این مقدار برای دو DIMM در کانال DDR4-2666 خواهد بود. همه این پردازنده‌های فاش شده دارای مصرف انرژی ۱۶۵ وات هستند و به همین دلیل این محصولات خواهند توانست تا سرعت بوست را به مقدار بسیار بیشتری حفظ کنند. همه این پردازنده‌ها توسط مادربرد‌هایی با چیپست X299 پشتیبانی خواهند شد. در خبر منتشر شده هیچ خبری از پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای نیست. اینتل اعتقاد دارد با توجه به قیمت گذاری پردازنده‌های ۱۴ و ۱۸ هسته‌ای دلیل منطقی برای ارائه پردازنده ۱۶ هسته‌ای وجود ندارد. قطعا بسیاری از افراد این انتقاد را به اینتل وارد می‌کنند که حالا هیچ رقابت مستقیمی با پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 3950X وجود نخواهد داشت. نکته جالب این است که اینتل برای پردازنده‌های بالا رده خود در کمترین حالت از ده هسته استفاده می‌کند. این در حالی است که بهترین پردازنده نسل نهم دارای ده هسته بود و به تازگی شاهد عرضه i9-9900KS بودیم و باید دید که جایگاه این پردازنده چگونه خواهد بود. همچنین قابل ذکر است که این پردازنده‌های نسل جدید از Wi-Fi 6 و ۲٫۵ GbE پشتیبانی خواهد کرد.

فهرست