با توجه به گزارش ارائه شده توسط SiSoft SANDRA و پایگاه داده آنها در مورد پردازنده‌های نسل جدید AMD که با نام رمز Rome و معماری Zen 2 شناخته می‌شوند به نظر می‌رسد که این محصولات دارای حافظه کش بیشتری هستند.

همانطور که می‌دانید، پردازنده‌هایی با نام رمز Rome توسط AMD در حال ساخت است که از معماری Zen 2 استفاده می‌کند. این پردازنده‌ها در بالاترین مدل دارای هشت چیپلت ۸ هسته‌ای با ساختار هفت نانومتری است. بدین ترتیب پردازنده مذکور دارای ۶۴ هسته پردازشی است که از طریق یک کنترلر I/O با معماری ۱۴ نانومتری در مرکز آن کنترل می شود. در گزارشی که به تازگی عرضه شده است به نظر می‌رسد که پردازنده Rome شامل ۵۱۲ کیلوبایت حافظه کش سطح L2 به ازای هر هسته خواهد بود. همچنین این مقدار ۱۶ x 16 مگابایت برای حافظه کش L3 است. برای مقایسه باید گفت که پردازنده Ryzen 7 فقط شامل دو حافظه کش هشت مگابایتی از سطح L3 بود.

همانطور که گفته شد، پردازنده Rome دارای هشت چیپلت است. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط SANDRA مبنی بر استفاده از شانزده حافظه شانزده مگابایتی در حافظه کش سطح L3 به نظر می‌رسد که پردازنده Rome در واقع به ازای هر هسته از دو حافظه سطح L3 با حجم ۱۶ مگابایت استفاده کند. بدین ترتیب میزان حافظه کش سطح L3 در این مدل نسبت به مدل‌های قبلی دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش حافظه کش سطح L3 به ازای هر CCS می‌تواند به زیرساخت انتقال داده‌ها بین چیپلت‌ها و I/O die کمک بسیار زیادی بکند. این مسئله در جایی بسیار مهم به نظر خواهد رسید که کنترل I/O die در واقع مدیریت حافظه هشت کاناله DDR 4 را بر عهده می‌گیرد.

میزان حافظه کش پردازنده‌های نسل جدید AMD دو برابر خواهد بود!

میزان حافظه کش پردازنده‌های نسل جدید AMD دو برابر خواهد بود!

فهرست