میکرون به تازگی اعلام کرد که فاز نمونه گیری از حافظه‌های RDIMM را بر اساس تکنولوژی DDR5 آغاز کرده. آنها این اطلاعیه را به همکاران رسمی خود اعلام کردند. این نوع از حافظه‌ها برای استفاده در سرور‌ها طراحی شدند.

حافظه‌های مذکور از نوع مدرن DDR5 هستند و بر اساس اندازه استاندارد RDIMM ارائه خواهند شد و از تکنولوژی اصلاح خطا در کد (ECC) پشتیبانی خواهند کرد. استاندارد جدید DDR5 باعث افزایش باورنکردنی عملکرد خواهند شد. این مقدار نسبت به نسل DDR4 کاملا قابل مقایسه است. برای شروع باید گفت که حافظه های DDR5 سرعت انتقال MT/s را به دو برابر افزایش می‌دهد. این مقدار برای حافظه‌های DDR4 در حدود ۳۲۰۰ MT/s بوده اما برای حافظه‌های DDR5 در حدود ۶۴۰۰ MT/s خواهد بود. پهنای باند حافظه‌های DDR5 نیز در حدود ۳۲ گیگابایت در ثانیه است که نسبت به حافظه‌های DDR4 در حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. حافظه‌های DDR4 سرور از پهنای باند ۲۵٫۶ گیگابایت در ثانیه بهره می‌بردند.

با استفاده از DDR5 مقدار فضای بافر داده‌ها به صورت Prefetch در SDRAM به دو برابر افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از پیشرفت‌ها با استفاده از تکنولوژی DDR5 افزایش تراکم حداکثری است. این حافظه‌ها می‌توانند در هر چیپ حداکثر از فضای ۶۴ گیگابایتی استفاده کنند. در کنار آن نیز باید گفت که DDR5 مقدار انرژی مورد نیاز را به ۱٫۱ ولت کاهش خواهد داد که نسبت به DDR4 در حدود ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ویژگی‌های دیگری همچون MIR نیز در این حافظه‌ها وجود خواهد داشت که امکان ارسال سیگنال بهتر را در DIMM به وجود خواهد آورد. همچنین لازم به ذکر است که چیپ‌های DDR5 که در حال ساخت هستند از ساختار حافظه ۱znm استفاده خواهند کرد.

فهرست