طراحی اینتل در معماری سری Core بعد از ورود پردازنده‌های سری Ryzen شرکت AMD بسیار کند بوده است. این مقابله در حالی بسیار کند رخ می‌داد که شاهد رشد تعداد هسته‌های بسیار کم در پردازنده‌های جدید بودیم که در مقابل پردازنده‌های Ryzen قابل توجه نبودند.

اگر اینتل بخواهد در میدان مبارزه با AMD رقیبی مناسب به نظر برسد، محصولات آنها باید عملکرد بسیار خوبی را ارائه کند و در سمت مقابل نیز بتواند از لحاظ تعداد هسته‌ها نیز هم سطح حاضر شود. اتفاقی که تا به امروز و عرضه نسل نهم پردازنده‌های Core به وقوع نپیوسته است. در اینجا است که پردازنده‌هایی با نام رمز Comet Lake-S وارد مبارزه می‌شود. پردازنده‌هایی که قرار است در ماه‌های آینده وارد بازار شده و بر اساس گزارش‌ها شاهد افزایش تعداد هسته تا حداکثر ده هسته خواهد بود. البته ده هسته‌ای بودن این سری از پردازنده‌های جدید اینتل باعث افزایش مصرف انرژی تا ۱۳۵ وات خواهد شد و به همین دلیل شاهد استفاده از پلتفرمی جدید خواهیم بود. این پلتفرم جدید به نظر LGA 1200 نام خواهد داشت.

استفاده از یک سوکت جدید به خاطر مصرف انرژی بالاتر به اینتل اجازه خواهد داد تا چیپست‌های جدیدی تولید شود. اگر همه چیز ثابت باقی بماند (نیازی به تغییر هیچ چیزی وجود ندارد) چیپست‌های جدید Z470 و Z490، چیپست‌های رده بالایی هستند که تولید کنندگان مادربرد می‌توانند در محصولات رده بالای خود از آنها استفاده کنند. پردازنده‌های جدید اینتل که با نام رمز Comet Lake-S ساخته می‌شوند هنوز هم با معماری بهبود یافته ۱۴ نانومتری ساخته خواهند شد و به همین دلیل ساختار شانزده خط PCIe 3.0 که در نسل Coffee Lake Refresh شاهد آن بودیم حفظ خواهد شد. در حالی که مدت زمان زیادی از عرضه نسل نهم پردازنده‌های Core نمی‌گذرد اما عرضه شدن نسل سوم از پردازنده‌های AMD Ryzen به بازار و موفقیت روز افزون آن باعث شده است تا اینتل بسیار سریع به فکر جایگزین کردن نسل نهم باشد. نسل سوم از Ryzen تعداد هسته‌های بیشتر با قیمتی بسیار بهتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد نیز عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقیب‌ خود یعنی پردازنده‌های نسل نهم اینتل ارائه می‌کند. هنوز اینتل خبری رسمی در مورد پردازنده‌های نسل دهم Core و تاریخ عرضه آن را منتشر نکرده است ولی به نظر می‌رسد که آنها در فصل اول سال ۲۰۲۰ این خانواده جدید از پردازنده‌ها را روانه بازار خواهند کرد. اینتل همچنان از لحاظ استفاده از معماری‌های جدیدتر مثل ده و هفت نانومتری از رقیب سنتی خود AMD، عقب‌تر است. در حالی که نسل آینده پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۲۰ همچنان از معماری قدیمی ۱۴ نانومتری با بهبود‌های فراوان استفاده می‌کند، AMD در گذشته از معماری ده نانومتری استفاده کرده و نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen نیز در ماه گذشته با معماری بسیار پیشرفته هفت نانومتری وارد بازار شدند.

فهرست