مدیرعامل شرکت AMD دکتر Lisa Su با حضور در نمایشگاه Computex 2019 رسما نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen این شرکت را برای استفاده در کامپیوتر‌های خانگی معرفی کرد. این خانواده از پردازنده معرفی شده از ریزمعماری Zen 2 استفاده کرده و بر اساس معماری ۷ نانومتری ساخته خواهد شد. لازم به اشاره است که این خانواده از پردازنده از سوکت AM4 پشتیبانی کرده و قابلیت استفاده همراه با چیپست‌های AMD سری ۳۰۰ و ۴۰۰ را دارد.

این پردازنده‌ها از ساختار چند چیپی استفاده می‌کنند که در نهایت شامل دو چیپلت ۸ هسته‌ای Zen 2 خواهند بود. بر اساس اطلاعاتی که قبلا نیز منتشر شده بود، این چیپلت‌ها بر اساس یک کنترلر ورودی و خروجی ۱۴ نانومتری مدیریت خواهند شد. از دیگر ویژگی‌های نسل سوم پردازنده‌های Ryzen می‌تواند به پشتیبانی از حافظه‌های دو کاناله DDR4، استفاده از نسل چهارم PCI-Express و اتصال SoC اشاره کرد. AMD مدعی شده که میزان عملکرد IPC این پردازنده‌ها نسبت به Zen 1 بیش از ۵ درصد افزایش پیدا کرده است و همچنین بنا به استفاده از معماری جدید هفت نانومتری، سرعت ساعت همه پردازنده‌ها نسبت به نسل قبل بیشتر خواهد بود. در نهایت باید انتظار داشت که نسل سوم Ryzen عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل دوم ارائه کند. همچنین AMD میزان حافظه کش را نیز در اکثر مدل‌ها دوبرابر کرده است.

همچنین در این نمایشگاه AMD سه مدل از پردازنده‌های بالا رده این خانواده را معرفی کرد که شامل مدل‌های Ryzen 7 3700X با قیمت ۳۲۹ دلار، Ryzen 7 3800X با قیمت ۳۹۹ دلار و Ryzen 9 3900X با قیمت ۴۹۹ دلار خواهد بود. هر دو پردازنده مدل ۳۷۰۰X و ۳۸۰۰X دارای هشت هسته و شانزده رشته خواهند بود و به صورت یک پردازنده تک چیپلتی عرضه خواهند شد. سرعت پایه پردازنده ۳۷۰۰X در حدود ۳٫۶۰ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۴٫۴۰ گیگاهرتز می‌رسد، این در حالی است که مصرف انرژی این پردازنده صرفا ۶۵ وات خواهد بود. این پردازنده به نظر می‌تواند در اکثر زمینه‌ها رقیبی بسیار سرسخت برای Core i7-9700K باشد و آن را شکست دهد. مدل ۳۸۰۰X نیز دارای سرعت ساعت پایه ۳٫۹۰ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۴٫۵۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد. مصرف انرژی این پردازنده ۱۰۵ وات است و رقیبی مستقیم برای Core i9-9900K به شمار خواهد رفت. AMD حتی پا را از رقابت مستقیم با آخرین پردازنده اینتل فراتر گذشته است و قصد دارد تا مدل Ryzen 9 3900X را نیز به بازار عرضه کند. این پردازنده شامل ۱۲ هسته و ۲۴ رشته است. سرعت پایه آن نیز ۳٫۸۰ گیگاهرتز در نظر گرفته شده که در حالت بوست به ۴٫۶۰ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده دارای ۷۲ مگابایت کش است و مصرف آن نیز به ۱۰۵ وات می‌رسد. از نظر عملکرد این پردازنده نه تنها می‌تواند Core i9-9900K را شکست دهد بلکه بر خلاف کمبود کانال‌های حافظه نسبت به i9-9920X، قدرت شکست این پردازنده ۱۲ هسته‌ای اینتل را نیز دارد. بر اساس صحبت‌های انجام شده، پردازنده‌های نسل سوم از Ryzen در تاریخ هفتم جولای سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

در صورت استفاده از مادربرد‌های مجهز به چیپست AMD X570، پردازنده‌های نسل سوم Ryzen می‌توانند از خطوط PCI-e Gen 4.0 استفاده کنند. نسل چهارم از PCI-e می‌توانند پهنای باند را به دو برابر افزایش دهند. پردازنده‌های Zen 2 همچنین ۲۴ خط اضافه به کلیت مدار اضافه خواهند کرد که ۱۶ خط برای کارت گرافیکی استفاده شده و چهار خط آن نیز برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی M.2 NVMe استفاده خواهند شد. چهار خط باقی مانده نیز برای باس چیپست استفاده می‌شوند. با استفاده از چیپست AMD X570 امکان بهره برداری از دو اتصال اضافه M.2 نیز فراهم می‌شود. در واقع این چیپست از ۴۰ خط PCIe استفاده می‌کند که همه آنها از نوع PCI-e Gen 4.0 خواهند بود. AMD برای قدرت نمایی بیشتر در این نمایشگاه، از تست ۳DMark برای نمایش پهنای باند PCIe نسل چهارم و تاثیر آن روی عملکرد استفاده کرد. در این تست از کارت گرافیکی RX5700 Navi همراه با پردازنده Ryzen 7 3800X استفاده شد که از PCI-e 4.0 استفاده می‌کردند. در سمت مقابل از پردازنده Core i9-9900K همراه با کارت گرافیکی Nvidia 2080Ti استفاده شد که از درگاه PCI-e 3.0 استفاده می‌کردند. لازم به ذکر نیست که ترکیب پردازنده و کارت گرافیکی AMD با اتصال PCI-e 4.0 نتایج بسیار بهتری را ارائه کردند.

می‌توان گفت که بیشتر تمرکز مهندس‌های AMD در ساخت معماری Zen 2 افزایش تعداد هسته و در کنار آن عملکرد کلی بوده است. این دستاورد را می‌توان در افزایش میزان IPC نسبت به نسل اول مشاهده کرد. AMD توانست جهش بسیار بزرگ پردازنده‌های نسل سوم Ryzen را نسبت به نسل دوم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارائه کند.

فهرست