بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش DigiTimes کمبود پردازنده‌های اینتل در سه ماهه دوم سال بدتر از قبل نیز خواهد شد. بر اساس تحقیقاتی که که توسط کانال DIY و EOM با پیش رو داشتن فصل دوم از سال ۲۰۱۹ درخواست برای استفاده از پردازنده‌های اینتل در دستگاه‌های قابل حمل بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند و این افزایش در بازار کامپیوتر‌های خانگی نیزقابل مشاهده خواهد بود.

مفهوم این گزارش ارائه شده به عنوان خلا در عرضه محصولا توسط اینتل خواهد بود. تفاوت بین درصد تقاضا و عرضه چیزی است که اینتل تقریبا مدت زیادی است با آن دست و پنجه نرم می‌کند. نرخ مثبت خلا نمایشگر این است که تقاضا بسیار بیشتر از عرضه‌ای است که اینتل در بازار انجام می‌دهد. شرکت‌های پیشرو در زمینه ساخت و عرضه لپتاپ مثل HP، Dell و Lenovo گزارشی ارائه کردند که این خلا تا حدود ۵ درصد حتی به فصل سوم ۲۰۱۹ نیز ورود خواهد کرد. این مشکل می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار کامپیوتر‌هایی با قدرت کم یا متوسط تاثیر بسیار بدی داشته باشد. حتی پیش‌بینی شده که کمبود عرضه در فصل آخر سال جاری میلادی به چهار الی پنج درصد برسد.

گزارش DigiTimes اشاره کرده که حتی Apple نیز از این کمبود‌ها مصون نبوده و پردازنده‌های Amber Lake دچار کمبود در عرضه خواهند شد. در اولین فصل سال ۲۰۱۹، پردازنده‌های Core i5 از نسل Coffee Lake دارای بدترین نرخ کمبود هست. بسیاری از شرکت‌های خواهان پردازنده‌های پایه اینتل Atom به ناچار به پردازنده‌های AMD روی آورده‌اند و برخی دیگر ترجیح دادند تا از پردازنده‌های ضعیف‌تر Core i3 استفاده کنند. کمبود محصولات اینتل باعث شده تا نرخ سهم شرکت AMD از بازار OEM در فصل اول ۲۰۱۹ به ۱۵٫۸ درصد افزایش پیدا کند. سهم AMD در این بازار در بازه مشابه زمانی سال ۲۰۱۸ صرفا ۹٫۸ درصد بود. این نکته نمایانگر این است که ضعف اینتل در تامین بازار و شرکت‌های بزرگ در زمینه ارائه قطعات کامپیوتری باعث شده تا AMD با محصولات قدرتمند خود شانس بیشتری برای حضور در بازار داشته باشد. اگر کاربران رضایت خوبی از محصولات AMD عرضه شده داشته باشند احتمال آن بسیار زیاد است که اینتل حتی با جبران کمبود در عرضه، سهم زیادی از بازار را به رقیب سنتی خود واگذار کرده باشد.

بهترین قیمت خرید سرور HP و سوپرمیکرو در پردازش رایان پژواک

فهرست