شرکت AMD امروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش درآمد این شرکت در این بازه زمانی سه ماهه چیزی بالغ بر ۱٫۲۷ میلیارد دلار بوده. از این مقدار ۳۸ میلیون دلار از درآمد عملیاتی، ۱۶ میلیون دلار درآمد خالص که سود هر سهم ۰٫۰۱ دلار بوده است.

خانم Lisa Su مدیرعامل شرکت AMD در مورد این گزارش مالی گفت:« ما توانستیم گزارش مالی بسیار خوبی در سه ماهه ابتدایی سال مالی ۲۰۱۹ داشته باشیم. حاشیه سود مناسب با توجه عملکرد خوب پردازنده‌های Ryzen و EPYC به وجود آمده و درآمد از پردازنده‌های گرافیکی در دیتاسنتر نیز نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.» او در ادامه اشاره کرد:« ما نگاه بسیار امیدوارانه‌ای نسبت به محصولات آینده خود مثل نسل جدید و هفت نانومتری پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر‌های خانگی، مخصوص گیم و دیتاسنتر داریم تا بتوانید سهم بیشتری از بازار کسب کرده و در نهایت شاهد رشد اقتصادی باشیم.» در ادامه به جزئیات بیشتر از گزارش مالی سه ماهه اول ساله ۲۰۱۹ شرکت AMD خواهیم پرداخت:

  • درآمد همانطور که اعلام شد ۱٫۲۷ میلیارد دلار بوده است. این مقدار نسبت به بازه مشابه زمانی در سال گذشته ۲۳ درصد افت داشته است که بیشتر آن در بخش پردازش و گرافیک بوده است. این مقدار نسبت به گزارش قبلی ۱۰ درصد کمتر شده که رابطه مستقیم با کاهش فروش به مشتریان دارد.
  • حاشیه سود ۴۱ درصد بوده است. این مقدار نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است که بیشتر به خاطر فروش پردازنده‌های Ryzen و EPYC و همچنین پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر بوده است. حاشیه سود نسبت به گزارش مالی قبلی نیز ۳ درصد افزایش داشته است.
  • درآمد عملیاتی ۳۸ میلیون دلار بود. این مقدار در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار بود. در گزارش مالی سه ماهه قبلی نیز این مقدار ۲۸ میلیون دلار بود. کاهش درآمد عملیاتی بیشتر به خاطر کاهش درآمد نسبت به سال گذشته به وجود آمده است.
  • میانگین قیمت فروش پردازنده به مشتری نسبت به سال گذشته افزایش داشته که به خاطر فروش زیاد Ryzen بوده. البته این مقدار نسبت به گزارش مالی قبلی کاهش داشته است.
  • میانگین قیمت فروش GPU نسبت سال گذشته افزایش داشته که دلیل اصلی آن افزایش خرید در بازار بوده.
  • میزان درآمد خالص نیز ۱۶ میلیون دلار بود. این مقدار در سال گذشته ۱۳۸ میلیون دلار و در گزارش سه ماهه قبلی ۱۱۵ میلیون دلار بود. این کاهش بسیار زیاد به خاطر کاهش درآمد است.
  • درآمد در بخش اینترپرایز نیز ۴۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است. کاهش در درآمد این بخش نیز به خاطر کاهش درآمد کلی شرکت بوده است.

نکات قابل توجهی نیز در مدت سه ماهه گذشته برای شرکت AMD اتفاق افتاده است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم:

  • گوگل کنفرانس مخصوصی برای معرفی پلتفرم مخصوص بازی خود با عملکرد مناسب معرفی کرد که به صورت استریم فعالیت می‌کند. این پلتفرم که از طریق اینترنت فعالیت خواهد کرد توسط دیتاسنتر‌هایی پشتیبانی می‌شود که از پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon استفاده می‌کنند. این پلتفرم صرفا آنلاین با نام Stadia شناخته می‌شود.
  • بخش سرویس‌های وب شرکت آمازون نیز اعلام کرد که سرویس‌های جدید آنها با استفاده از پردازنده‌های AMD EPYC فعالیت خواهند کرد.
  • شرکت سونی اطلاعاتی از کنسول جدید خانگی خود به نام Playstation 5 منتشر کرد که بر اساس آن این کنسول خانگی از چیپ مجتمع شرکت AMD استفاده می‌کند که شامل معماری‌های Zen 2 و Navi خواهند بود.
  • شرکت Apple نیز اعلام کرد که کامپیوتر‌های جدید iMac این شرکت از پردازنده های گرافیکی Radeon Pro Vega استفاده خواهند کرد.
  • چیپ‌های Radeon Vega 10 می‌توانند عملکرد معادل پنجاه درصد بهتر داشته باشند.

شرکت AMD در کنار ارائه گزارش مالی همچنین پیش‌بینی‌هایی را در مورد چند ماه آینده انجام داد. بر اساس این اعلامیه آنها نگاه مثبتی به آینده دارند. AMD برای گزارش سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ انتظار دارد که درآمد به ۱٫۵۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این مقدار می‌تواند تا ۵۰ میلیون دلار کاهش یا افزایش داشته باشد. این افزایش به خاطر رشد بازار های مختلف در نظر گرفته شده است.

فهرست