شاید کمی خنده دار باشد، اما بعد اعلام تحریم‌های شدید آمریکا علیه شرکت چینی هواوی، انها برنامه بسیار بلند‌پروازانه خود برای سرور‌های Fusion را همراه با پردازنده‌های اینتل منتشر کرد. آنها اطلاعات زیادی را از این سرور‌ها و پردازنده اصلی مثل تعداد هسته ها، پلتفرم و ورودی و خروجی منتشر کردند. پردازنده مد نظر فعلا با نام رمز Sapphire Rapids شناخته می‌شود. این پردازنده بزرگترین پیشرفت در زمینه واحد‌های ورودی و خروجی خواهد بود که در یک دهه گذشته مشاهده شده و به نظر می‌رسد که در زمانی نامشخص در سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.

البته در حالی که هنوز تعداد دقیق هسته‌های این پردازنده مشخص نشده است، Sapphire Rapids-SP برای اولین بار در دیتاسنتر‌ها از حافظه DDR5 استفاده خواهد کرد. هدف اصلی استفاده از این حافظه افزایش دو برابری پهنای باند و حجم آنها نسبت به DDR4 است. این پردازنده شامل رابط کاربری هشت کاناله (۵۱۲ بیتی) برای استفاده از حافظه DDR5 است. پیشرفت بسیار بزرگ دیگر در زمینه ورودی و خروجی است. این پردازنده از رابط PCI-Express 5.0 استفاده خواهد کرد که نه تنها پهنای باند را نسبت به نسل چهارم دو برابر افزایش می‌دهد بلکه این سرعت در هر خط به ۳۲ گیگابیت در ثانیه خواهد رسی. البته این معماری هماهنگی خاصی با برنامه CXL Interconnect دارد.

این ماشین مجهز به دو پردازنده در حال حاضر با نام رمز Eagle Stream شناخته می‌شود و حتی نام نسل بعدی پردازنده‌ها که در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد نیز منتشر شده است. پردازنده‌های سال ۲۰۲۲ با نام رمز Granite Rapids شناخته می‌شوند. این پردازنده می‌تواند پیشرفت‌های بسیار زیادی مثل افزایش سرعت ساعت، افزایش عملکرد و افزایش در انجام میزان دستورالعمل‌های بیشتر را ارائه کند. ارائه پردازنده‌های Sapphire Rapids و Granite Rapids همزمان با ارائه محصولات هفت نانومتر و هفت نانومتر پلاس شرکت اینتل به صورت عمومی باشد. البته در حال حاضر مدل‌های مجهز به چهار و هشت پردازنده هنوز معرفی نشدند اما چندان دور از ذهن نیست که این دستگاه‌ها معرفی شده و با تعداد هسته‌های خود همه را متعجب کنند. در سال ۲۰۲۰، اینتل قصد ارائه پردازنده‌هایی با نام رمز Cooper Laker را دارد که ماشین‌هایی با دو تا هشت پردازنده کار می‌کند. در سمت مقابل به نظر می‌رسد که AMD به زودی در چیپ‌های EPYC خود از نسل چهارم PCIe استفاده کند. البته به نظر اینتل برنامه‌های بسیار گسترده ای را در نظر دارد که در صورت پیاده سازی آنها عمر نسل چهارم از PCIe بسیار کوتاه خواهد شد.

فهرست