شرکت Cloudflare که به عنوان ارائه کننده سرویس‌های مقابله با حملات DDoS و همچنین CDN شناخته می‌شود به تازگی اعلام کرده که در آخرین نسل از سرورهای خود که با نام Gen X شناخته می‌شوند از پردازنده‌های AMD EPYC استفاده خواهند کرد. آنها در این نسل قصد استفاده از پردازنده‌های Intel Xeon را نخواهند داشت. این شرکت در نسل نهم از سرورهای خود از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد.

Cloudflare از سرورهای چند کاره درست همانند گوگل استفاده می‌کند. در این مدل، هر کدام از سرورها قابلیت ارائه همه سرویس‌ها را خواهند داشت که شامل مقابله با حمله DDoS، ارائه محتوا، DNS، امنیت وب و … می‌شود. این شرکت برای کاهش هزینه‌های نگه‌داری دست به این عمل زده است. مشخصات مربوط به هر سرور هر چند مدت به‌روزرسانی شده و Cloudflare برای معرفی آنها از کلمه “نسل” استفاده می‌کند. نسل دهم یا Gen X شرکت Cloudflare از کانفیگی استفاده می‌کند که بر اساس آن تنها یک پردازنده نسل دوم از خانواده AMD EPYC استفاده خواهد شد. این پردازنده مدل AMD EPYC 7642 است که دارای ۴۸ هسته و ۹۶ رشته است. این پردازنده دارای ۲۵۶ مگابایت حافظه کش سطح سوم یا L3 است. در کنار این پردازنده از ۲۵۶ گیگابایت حافظه هشت کاناله DDR4-2933 استفاده خواهد شد. همچنین سرورهای نسل دهم Cloudflare از دستگاه ذخیره سازی از نوع NVMe بهره می‌برد.

همچنین شرکت Cloudflare در بلاگ خود اطلاعاتی را منتشر کرد که بدین شرح است:« ما پردازنده AMD EPYC 7642 را روی یک سوکت در سرورهای نسل دهم استفاده خواهیم کرد. این پردازنده ۴۸ هسته‌ای که دارای ۹۶ رشته است با سرعت پایه ۲٫۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کند و دارای ۲۵۶ مگابایت حافظه کش سطح سوم است. در حالی که مصرف ۲۲۵ واتی این پردازنده بسیار بالا به نظر می‌رسد، این مقدار از مصرف کامل نسل نهم کمتر است و ما عملکرد این پردازنده را نسبت به مدل‌هایی که مصرف کمتری دارند بیشتر می‌پسندیم. در حالی که AMD مدل‌هایی با ۶۴ هسته را نیز به بازار عرضه می‌کند، به نظر فعلا نیاز نرم‌افزاری به استفاده از آن از سمت ما وجود ندارد.» Cloudflare اعلام کرده که سرورهای Gen X در چند هفته آینده فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد.

فهرست