شرکت اینتل، یکی از شناخته شده‌ترین سازنده‌های ریزپردازنده‌ها برای کامپیوتر‌های شخصی و سرورها، به تازگی برنامه مربوط به یک دهه آینده خود را به اشتراک گذاشته است. این شرکت در حال حاضر با مشکلات بسیار زیادی در زمینه تامین و استفاده از ریزمعماری‌های جدید مواجه است اما به نظر می‌رسد که این مشکلات آنها را از برنامه ریزی برای آینده عاجز نکرده.

اینتل به نظر برنامه‌های خود را بر اساس فواصل دو ساله تنظیم کرده است. این برنامه با عرضه پردازنده‌های ده نانومتری در سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. گام بعدی این برنامه در سال ۲۰۲۱ خواهد بود، جایی که اینتل قصد دارد پردازنده‌های ۷ نانومتری خود را به بازار عرضه کند. این برنامه با گام‌های دو ساله تا ۲۰۲۹ ادامه پیدا می‌کند، جایی که آنها قصد دارند پردازنده‌های ۱٫۴ نانومتری را معرفی کند. این اولین باری است که اینتل در مورد پردازنده‌های ۱٫۴ نانومتری صحبتی به میان می‌آورد.

البته اینتل قصد دارد تا در میان این برنامه از معماری‌های + و ++ و پورت معکوس استفاده کند تا بتواند حداکثر عملکرد را از هر معماری در سال های مختلف دریافت کند. شاید تنها استثنا در این لیست پردازنده‌های ده نانومتری هستند که در حال حاضر مدل ۱۰nm+ آن در بازار موجود بوده و مدل‌های ++ و +++ نیز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد. اینتل عقیده دارد که آنها می‌توانند اینکار را به صورت سالیانه انجام دهد اما در کنار آن به ساخت ریزمعماری‌های جدید نیز متعهد خواهد بود. در این اطلاعات مشخص شده که برای مثال اینتل می‌تواند از طراحی هفت نانومتری برای پورت معکوس در ساخت ۱۰nm+++ استفاده کند. همچنین آنها می‌توانند از طراحی پنج نانومتری برای پورت معکوس ۷nm++ استفاده کنند و این روال تا ده سال آینده ادامه خواهد داشت. شاید برخی از افراد به این نکته انتقاد کنند که اسلاید ارائه شده در مورد تاریخ عرضه چندان دقیق نبوده است. اینتل در حال حاضر مشکلات زیادی در ساخت پردازنده‌های ده نانومتری را تجربه کرده. شایعات زیادی وجود دارد که اینتل برای ساخت پردازنده های ده نانومتری با مشکلات زیادی مواجه شده و قصد دارد تا از معماری ۱۴ نانومتری استفاده کند. معمولا برای ساخت پردازنده‌ها، تیم‌های مختلفی مشغول به کار خواهند بود. در اسلاید منتشر شده مشخص شده که تیمی از اینتل مشغول ساخت معماری ۱۰nm+++ است که باعث بهبود عملکرد شده و آنها همچنین مشغول به طراحی معماری هفت نانومتری هستند. به نظر می‌رسد که پردازنده‌های هفت نانومتری بر اساس طراحی ۱۰nm++ ساخته می‌شود. همچنین در معماری پنج نانومتری نیز از طراحی هفت نانومتری استفاده می‌شود. اینتل قصد دارد که پردازنده های پنج نانومتری را در سال ۲۰۲۳ عرضه کند. بعد از ۲۰۲۳ اینتل بیشتر در فاز “پیدا کردن مسیر” و “تخقیق” است. وقتی بدین صورت به آینده نگاه می کنید، اینتل به دنبال استفاده از متریال جدید و طراحی نوین ترانزیستورها است. لازم به ذکر است که بر اساس اسلاید منتشر شده از برنامه‌ ده ساله آینده اینتل، آنها هنوز هم به قانون Moore باور دارند اما در سمت مقابل به هزینه‌هایی که به وجود می‌آیند توجهی نمی‌کنند.

فهرست