حافظه مورد استفاده در پردازنده‌های گرافیکی با نام GDDR شناخته می‌شوند و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها برای تولید پردازنده‌های گرافیکی خود از حافظه GDDR5 استفاده می‌کنند. آخرین استاندارد از این حافظه با نام GDDR6 شناخته می‌شوند که در حال حاضر توسط شرکت Nvidia در ساخت کارت‌های سری RTX 20 مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از این حافظه نسل جدید، عملکرد فوق‌العاده مناسبی را ارائه می‌کند که نسبت به نسل قبل نیز افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ۳DCenter و گزارش که آنها به صورت رسمی عرضه کردند خرید و استفاده از چیپ‌های حافظه GDDR6 از فروشندگان عمده مثل Digikey که چیپ‌های میکرون را در بازار عرضه می‌کند، باعث افزایش قیمت ۷۰ درصدی خواهد شد. بله استفاده از حافظه GDDR6 با سرعت ۱۴ Gbps نسبت به حافظه GDDR5 با  سرعت ۸Gbps افزایش هزینه ۷۰ درصدی را برای شرکت‌های سازنده به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که این دو چیپ حافظه دارای تراکم یکسان و ساخته شده توسط یک شرکت هستند.

در حالی که چیپ‌های حافظه GDDR6 با سرعت‌های ۱۳Gbps و ۱۲Gbps قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل ۱۴Gbps دارند اما شرکت Nvidia فعلا در ساخت کارت‌های گرافیکی خود صرف از چیپ ۱۴Gbps استفاده می‌کند. حتی شایعات بر این قرار است که کارت RTX 2060 که جز محصولات میان رده Nvidia در خط تولید جدیدش خواهد بود نیز از همین چیپ گران قیمت استفاده خواهد کرد. تفاوت قیمت بسیار فاحش ما بین چیپ‌های GDDR5 و GDDR6 باعث شده است که Nvidia به فکر تولید نسخه‌ای جداگانه از RTX 2060 باشد که از حافظه ارزان قیمت GDDR5 استفاده می‌کند. شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک می‌توانند با استفاده از شش چیپ GDDR5 می‌توانند حداقل ۲۲ دلار نسبت به استفاده از چیپ GDDR6 صرفه جویی کنند.

فهرست