به تازگی در مقاله ای که به صورت داخلی برای کارمندان شرکت اینتل در پرتالی اختصاصی به نام Circuit News منتشر شده آنها به رقابت با شرکت AMD اشاره کردند. این مقاله به شکلی منتشر شده است که در آن پروفایلی رقابتی از AMD در دسترس کارمندان قرار گرفته. این پروفایل شامل اطلاعاتی مثل رقابت تنگاتنگ با AMD، چرا آنها همیشه به مبارزه می پردازند، کدام چیپ های اینتل قدرت شکست محصول مشابه AMD را دارد و … بوده است. در این مقاله به تاریخچه AMD و چگونگی رشد بیش از انتظار آنها در چند سال اخیر توضیح داده شده. همچنین در ادامه اینتل در مورد اینکه کدام محصولات AMD می تواند بیشترین چالش را برای آنها به وجود آورد صحبت کرده است. به نظر البته اینتل راهکارهایی مخفیانه برای مقابله با پیشرفت AMD در نظر دارد.

در حال حاضر باید گفت که عصر جدیدی از مبارزه دو رقیب سنتی آغاز شده است. هر دو شرکت AMD و البته اینتل سابقه بیش از ۵۰ سال رقابت را در کارنامه دارند. این دو شرکت با فاصله ای کمتر از چند ماه و در فاصله چند کیلومتری از یکدیگر افتتاح شدند. در حالی که اینتل در طول این پنجاه سال بیش از ۱۰ بار بزرگتر از AMD رشد کرده اما باید گفت که آنها در حال حاضر در قسمت های مختلف بازار رقابت بسیار نزدیکی دارند. از نظر بسیاری از کارشناس‌ها در حال حاضر AMD تهدیدی بسیار جدی برای جایگاه اینتل در بازار است. شاید این تهدید در طول این پنجاه سال به این مقدار جدی نبوده است. البته مدیرعامل حال حاضر اینتل تایید کرد که آنها نیز رویاهای بسیار بزرگی در سر دارند. او اعتقاد دارد که اینتل می تواند از این رقابت سود بیشتری ببرد. اینتل در واقع AMD را رقیبی توانمند در نظر گرفته است. آنها به تازگی محصولات جدیدی را در کنفرانس ها معرفی کردند که به زودی وارد بازار می شوند. این محصولات مثل نسل سوم از خانواده پردازنده های Ryzen می تواند چالشی بسیار عظیم برای محصولات اینتل باشد.

شرکت AMD در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته و هر روز بزرگتر از قبل می شود. آخرین گزارش مالی آنها نشان دهنده دومین سالی است که آنها شاهد رشد بیش درآمد بیش از ۲۰ درصد بودند. قسمت عظیمی از این رشد مربوط به پردازنده‌های خانگی Ryzen، پردازنده‌های سرور EPYC و حضور در بازار دیتاسنتر است. به عنوان رقیبی مستقیم برای اینتل، AMD سهم اینتل را در بازار پردازنده‌ها هدف قرار گرفته است. حالا علاقه به AMD در بازار Wall Street بسیار بیشتر شده است. باید گفت که AMD بیشترین رشد را در بازار بورس S&P 500 در سال ۲۰۱۸ داشته است. همچنین ارزش سهام این شرکت در همین مقطع رشد بسیار زیادی داشته است.

باید گفت که AMD توانسته تا با ارائه پردازنده‌هایی بسیار قدرتمند در زمینه دیتاسنتر، سرور و البته دسکتاپ عرصه رقابت را بر اینتل تنگ کند. اینتل همچنین در طول دهه گذشته موفقیت چندان زیادی در بازار سرور نداشته است که البته این مورد با طراحی و عرضه پردازنده‌های EPYC تغییر پیدا کرده است. همچنین نسل سوم از پردازنده‌های دسکتاپ AMD با نام Ryzen 3000 می‌تواند رقیبی مستقیم برای پردازنده‌های نسل نهم اینتل باشد. اینتل چالش‌های تحمیل شده توسط AMD را به چند بخش تقسیم کرده است.

  • از نظر اینتل، نسل نهم از پردازنده‌های آنها می‌تواند به خوبی در مقابل پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD مقابله کند و در بسیاری از آزمایش‌ها بهتر عمل کند. البته آنها می دانند که Ryzen قدرت این را دارد که در بسیاری از زمینه‌ها پردازنده‌های هم سطح اینتل را شکست دهند.
  • در زمینه پردازنده‌ها، بحث همیشگی در مورد امتیاز بنچمارک و نتیجه گیری برای بهتر بودن از روی این تست وجود دارد. معمولا بنچمارک Cinebench توسط AMD مورد استفاده قرار می‌گیرد چون بیشتر تعداد هسته و رشته روی نتیجه تاثیر دارد. اینتل معتقد است که Cinebench نمی‌تواند نمایانگر تمامی ویژگی‌های و قدرت یک پردازنده در محیطی واقعی باشد.
  • به صورت کلی پردازنده‌های سرور AMD EPYC می‌توانند از لحاظ تعداد هسته و رشته چالشی بزرگ برای محصولات مشابه اینتل به وجود آورند. در حالت کلی پردازنده‌های نسل Rome نسبت به نسل اولیه EPYC بهبود پیدا مردند اما همچنان پردازنده‌های اینتل زئون در زمینه حافظه کش و زمان تاخیر حافظه عملکرد بهتری دارند. به همین دلیل اینتل انتظار دارد که در این قسمت از بازار بدون نیاز به تغییر خاصی همچنان صدر نشین بازار باشد.

همانگونه که اشاره شده بود، اینتل برنامه‌هایی برای مقابله با پیشرفت AMD در نظر گرفته است. این برنامه مخفی شامل شش پایه اصلی خواهد بود. این پایه‌ها شامل نوآوری، پردازش، معماری، حافظه، اتصال داخلی، امنیت و نرم‌افزار خواهد بود. اینتل قصد دارد تا با استفاده از این شش پایه و برنامه ریزی دقیق، محصولاتی بسیار قدرتمند و البته مدرن را طراحی و وارد بازار کند.

فهرست