شرکت Nvidia و Mellanox به تازگی اعلام کردند که توافقی بین آنها انجام شده که طی آن شرکت Mellanox توسط Nvidia خریداری شود. Nvidia سهام این شرکت را به ارزش هر سهم ۱۲۵ دلار به صورت نقد خریداری کرده. با توجه به ارزش هر سهم، قیمت کلی این قرارداد به ۶٫۹ میلیارد دلار می‌رسد! سهام این دو شرکت به زودی ادغام خواهد شد.

این قرارداد باعث ترکیب دو شرکت پیشرو در زمینه پردازش با عملکرد بالا (HPC) خواهد شد. پلتفرم مشترک Nvidia و Mellanox قدرت ۲۵۰ ابرکامپیوتر از ۵۰۰ ابرکامپیوتر اول دنیا را به یکدیگر متصل خواهد کرد تا سرویس ابری بسیار قدرتمندی به وجود آید. این پلتفرم برای استفاده در بار‌های کاری مدرن هوش مصنوعی، دانش و تحلیل داده به کار خواهد آمد. در حالی که درخواست برای پردازش هر روز بیشتر از قبل می شود، قدرت پردازنده‌ها نیز کمتر می‌شود. این مشکل با ترکیب قدرت پردازش پردازنده‌های گرافیکی و راهکار‌های شبکه Mellanox حل خواهد شد.

دیتاسنتر‌ها در آینده بر اساس معماری شامل ده‌ها هزار Node کامپیوتر ساخته خواهند شد. Mellanox به عنوان یک شرکت پیشرو برای اتصال بار‌های داده با عملکرد بالا از تکنولوژی InfiniBand استفاده کرد. این تکنولوژی امکان استفاده از Ethernet با سرعت بسیار بالا در ابر کامپیوترها و دیتاسنتر را فراهم می‌کند. ترکیب Nvidia و Mellanox باعث می‌شود تا شاهد بهبود در بار‌های کاری دیتاسنتر‌ها در زمینه شبکه و ذخیره‌سازی باشیم. بدین ترتیب عملکرد نیز بسیار بهتر خواهد بود و در کنار آن نیز هزینه برای کاربران کاهش پیدا می‌کند. این دو شرکت سابقه بسیار زیادی در همکاری با یکدیگر دارند. به عنوان آخرین فعالیت مشترک آنها می‌توان به ساخت دو ابر کامپیوتر فوق قدرتمند Sierra و Summit اشاره کرد که توسط سازمان انرژی آمریکا استفاده می‌شوند. بسیاری از ارائه دهندگان برتر سرویس‌های ابری نیز از تکنولوژی‌های مشترک ارائه شده توسط Nvidia و Mellanox استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر این دو شرکت در زمینه‌های مذکور به دو جز جدایی ناپذیر تبدیل شده بودند و حالا با خرید انجام شده دیگر نباید نگران فعالیت‌های مشترک این دو در بازار باشیم.

فهرست