شرکت اپل به عنوان یکی از مطرح‌ترین و شناخته شدن‌ترین شرکت‌های حال حاضر جهان به تازگی اعلام کرد که به همکاری خود با اینتل پایان خواهد داد. اینتل وظیفه تامین پردازنده‌های کامپیوتر‌های Mac را بر عهده داشت. حالا این پردازنده‌ها با معماری ARM شرکت اپل جایگزین خواهند شد. این تصمیم همانند موجی صنعت سخت افزار و فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که شایعات مربوط به این جدایی چند ماهی بود که در منابع مختلف منتشر می‌شد.
اولین پاسخ رسمی اینتل به این مساله با چند حقیقت همراه بود. آنها اشاره کردند که مشکلات به وجود آمده برای پیاده سازی برنامه‌های اینتل برای ساخت پردازنده‌ها بر اساس اتفاقاتی است که در این صنعت شاهد آن هستیم. آنها برای مثال اشاره کردند که اینتل نمی‌تواند با درخواست اپل در مورد افزایش عملکرد/مصرف انرژی هماهنگی داشته باشند. حالا مشخص شده است که این بهانه اینتل بسیار بی اهمیت است و به سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت PC Gamer، مهندس ارشد سابق اینتل Francios Piednoel، عدم رضایت اپل در همکاری با اینتل از زمان ساخت اولین چیپ‌های ۱۴ نانومتری آغاز شده بود. اولین ریزمعماری مربوط به این پردازنده‌ها با نام Skylake شناخته می‌شد. تضمین کیفیت در مورد پردازنده‌های Skylake به گفته Piednoel یکی از مشکلات اصلی اپل و اینتل بود. تضمین کیفیت در مورد این محصولات بسیار بد بود. اپل مشکلات بسیار زیادی با این معماری داشت که به صورت رسمی به اینتل اطلاع داده بود. به گفته Piednoel وقتی کاربر بتواند به اندازه سازنده از پردازنده باگ پیدا کند، قطعا مسیر درستی برای پیشرفت انتخاب نشده است.
در همین زمان بوده است که در بالاترین سطح مدیریتی شرکت اپل، تصمیم بر این گرفته شد که آنها به فکر تولید پردازنده مخصوص به خود باشند که در نهایت باعث قطع همکاری با اینتل خواهد شد. در نهایت این اتفاق رخ داده و آنها اتمام همکاری خود را با اینتل به صورت رسمی اعلام کردند. البته PC Gamer اعلام کرده که صحبت‌های Piednoel ممکن است شامل تمام حقایق و مشکلات موجود نباشد.

فهرست