شرکت سامسونگ، یکی از پیشتازان در زمینه طراحی حافظه و دستگاه‌های ذخیره سازی در جهان به تازگی تولید انبوه SSD‌های ۲۵۰ گیگابایتی با استفاده از تکنولوژی ۳D V-NAND را اغاز کرد. بدین ترتیب سامسونگ صرفا در ۱۳ ماه نسبت به تولید آخرین نسخه از این دستگاه‌های ذخیره سازی حالا نسل جدیدی از آنها را به صورت گسترده وارد بازار خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت که سامسونگ فرآیند تولید نسل جدید را با کاهشی ۴ ماهه در زمان در این صنعت روبرو کرد. در حالی که آنها قصد رسیدن به بالاترین سطح عملکرد را دارند همچنین مصرف انرژی بهینه و تولید با کیفیت نیز کاملا در برنامه مد نظر سامسونگ مشهود است.

یکی از مدیران ارشد سامسونگ به نام Hyun Kyung در مورد این خط محصول جدید گفت:« با ارائه آخرین نسل حافظه‌های ۳D و تولید گسترده آن، حالا ما قابلیت آن را داریم تا محصولاتی با سرعت و مصرف انرژی بسیار خوب به بازار عرضه کنیم. با تسریع تولید و کاهش بازه‌های زمانی مورد نیاز برای پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از حافظه‌های V-NAND، ما این برنامه را دارید که بازار را برای مصرف محصولاتی با سرعت بالا و ظرفیت در حدود ۵۱۲ گیگابایت آماده کنیم.»

سامسونگ نسل ششم از دستگاه‌های ذخیره سازی V-NAND را در حالی وارد بازار می‌کند که این محصول شامل بالاترین نرخ انتقال در میان همه محصولات موجود خواهد بود و می‌توان گفت که این نسل جدید می‌تواند تکنولوژی ۳D در حافظه‌ها را به نقطه اوج خود برساند. با استفاده از یک تکنولوژی کاملا انحصاری، سامسونگ توانسته تا بیش از ۴۰ درصد بیشتر از سلول‌های V-NAND را نسل جدید حافظه‌های خود اضافه کند. بدین ترتیب هر دستگاه ذخیره سازی از این نسل می‌تواند شامل ۱۳۶ لایه به صورت عمودی باشد. در حالی که هر مقدار ارتفاع این حافظه‌ها افزایش پیدا کند، امکان به وجود آمدن خطا در آنها بیشتر می‌شود سامسونگ نیز راهکار‌هایی برای کاهش آن ارائه کرده است. آنها برای رفع این محدودیت‌ها سامسونگ از مداری برای بهبود سرعت استفاده کرده است که به آنها اجازه می‌دهد به بالاترین حد سرعت انتقال داده دست پیدا کنند که در اینجا حدود ۴۵۰ میلی ثانیه است. در مقام مقایسه با نسل قبلی باید گفت که محصولات جدید سامسونگ با ۱۰ درصد بهبود عملکرد مواجه شدند در حالی که مصرف انرژی آنها در حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

با توجه به راهکار استفاده شده برای بهبود سرعت سامسونگ حالا می‌تواند در حافظه‌های SSD نسل جدید از ۳۰۰ لایه استفاده کند. در واقع آنها می‌توانند در یک SSD از سه استک به صورت مرتبط شده به یکدیگر استفاده کنند در حالی که عملکرد و قابلیت اعتماد آنها هرگز کاهش پیدا نخواهد کرد. با استفاده از نکات ذکر شده سامسونگ نه تنها برنامه گسترده برای استفاده از حافظه‌های ۳D V-NAND در گوشی‌های هوشمند نسل جدید و سرور‌ها را در سر دارند بلکه می‌خواهند از آن در صنعت خودرو نیز استفاده کنند. در کنار معرفی مدل ۲۵۰ گیگابایتی، سامسونگ قصد دارد تا مدل ۵۱۲ گیگابایتی را نیز در نیمه دوم سال به بازار عرضه کند.

فهرست