در اسناد رسمی و عمومی موجود که توسط یک کاربر باهوش در توئیتر پیدا شده، شرکت Cisco اطلاعاتی در مورد پلتفرم Whtiley و Barlow Pass منتشر شده. تکنولوژی‌هایی که بر اساس آنها معماری‌های Cooper Lake و Ice Lake اینتل زئون ساخته خواهند شد.

اسناد منتشر شده اطلاعاتی در مورد Cisco Unified Computing System ارائه کرده که در واقع در زیر مجموعه اسناد منتشر شده برای مشتریان این شرکت منتشر شده بود. این اسناد برنامه‌های Cisco برای گسترش فعالیت‌های شبکه ارائه می‌کرد. البته این اسناد صرفا مربوط به اطلاعات این شرکت نبود بلکه اطلاعات جامعی در مورد پلتفرم سرور M5 و M6 که در آینده عرضه می‌شوند را منتشر می‌کرد.

Cisco لیستی در مورد سرور‌های M6 ارائه کرد که بر اساس پردازنده‌های Cooper Lake و Ice Lake ساخته خواهند شد. بر اساس انتظارات موجود و برنامه‌های از قبل ارائه شده به نظر می‌رسد که پردازنده‌های مذکور در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. این اسناد سازگاری مناسبی با اطلاعات پیشین دارد گرچه اینتل قبلا اعلام کرده بود که پردازنده‌های خانواده Cooper Lake در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود. (گرچه می‌توان انتظار داشت که این عرضه در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ انجام شود.)

پلتفرم Whitley نیز دنبال کننده پلتفرم Purley خواهد بود. این اسناد تایید می‌کنند پلتفرم Whitley که قابلیت پشتیبانی از Ice Lake و Cooper Lake را دارد، از هشت کانال حافظه رم DDR4 با پشتیبانی از سرعت DDR4-2933 ارائه خواهد کرد. برای پیاده‌سازی این امر باید شاهد عرضه یک سوکت جدید برای استفاده از کانال جدید حافظه رم باشیم که بر اساس اطلاعات عرضه شده این سوکت چیزی جز LGA4189 نخواهد بود. سوکتی که اجازه می‌دهد اینتل به مبارزه با تعداد کانال‌های هشت گانه حافظه رم AMD EPYC بپردازد.

این سند همچنین اطلاعاتی در مورد استراتژی‌های اینتل برای PCIe ارائه کرده است. ما در چند ماه گذشته شاهد عرضه پردازنده‌های جدید AMD با قابلیت پشتیبانی از خطوط PCIe 4.0 بودیم. حالا به نظر می‌رسد که اینتل قصد دارد تا با نسل‌های Cooper Lake و Ice Lake همین استراتژی را پیاده سازی کند. گرچه اینتل این کار را به صورت دو شاخه جداگانه انجام خواهد داد. به نظر می‌رسد که Cooper Lake از PCIe 3.0/PCIe 4.0 استفاده خواهد کرد که شامل دو نسخه خواهد شد. نسخه اول پردازنده‌ها در ابتدا عرضه شده که شامل پشتیبانی از PCIe 3.0 خواهد شد، نسخه‌ای که بعد از نسخه اول عرضه می‌شود شامل پشتیبانی از PCIe 4.0 است.

لازم به ذکر است که پلتفرم Whitley از مادربرد‌های مخصوص Cooper Lake و Ice Lake استفاده می‌ند تا بتوانند از قدرت PCIe 4.0 بهره ببرند. اگر Cooper Lake دارای مدل‌هایی باشد که صرفا از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند، قطعا شاهد عرضه مادربرد‌های PCIe 3.0 خواهیم بود که دارای مشخصات خاصی مثل سرعت حافظه رم اختصاصی خواهند بود. در حال حاضر اطلاعات دقیق و واضحی در این مورد از سمت اینتل عرضه نشده است.

فهرست