بر کسی پوشیده نیست که شرکت AMD در حال طراحی و تولید نسل چهارم پردازنده‌های AMD Ryzen است که با نام Ryzen 4000 شناخته می‌شود. این پردازنده‌ها همانند نسل سوم از معماری Zen 3 استفاده خواهند کرد اما این معماری به صورت عمیق بازبینی شده و نتیجه این بازبینی به نظر افزایش عملکرد ۱۷ درصدی نسبت به نسل حاضر خواهد بود.

شرکت AMD قبلا اعلام کرده بود که Zen 3 با ارائه نسخه‌های جدید‌تر شاهد افزایش عملکرد خواهد بود. قبلا نیز شاهد افزایش عملکرد Zen 2 در پردازنده‌های نسل سوم بودیم که این مقدار در حدود ۱۵ درصد بود. این افزایش عملکرد قدرت بسیار خوب AMD برای بهبود تکنولوژی‌های موجود را به نمایش گذاشت. برخی از منابع نسبتا معتبر موجود در اینترنت در حال حاضر مدعی هستند که پردازنده‌های نسل چهارم Ryzen شاهد افزایش ۱۷ درصدی عملکرد خواهند بود که این مورد شامل افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتزی فرکانس پردازنده‌ها خواهد بود. این مقدار مد نظر برای پردازنده‌های اینترپرایز در نظر گرفته شده است و ممکن است که برای محصولات خانگی حتی بیشتر نیز باشد. همچنین انتظار می‌رود که در پردازنده‌های نسل چهارم این شرکت شاهد افزایش تعداد هسته‌ها و حتی IPC باشیم. استفاده از فناوری ۷ نانومتری نباید تاثیر زیادی روی افزایش فرکانس داشته باشد و به نظر فقط باعث کاهش تعداد ماسک‌های مورد نیاز برای تولید پردازنده‌های Zen 3 می‌شود.

این منابع مدعی شدند که طراحی جدید از Zen 3 نسبت به نسل قبل باعث افزایش ۵۰ درصدی FPU خواهد شد و در سمت مقابل شاهد افزایش ده تا بیست درصدی عملکردهای متغییر خواهیم بود. این منابع همچنین ذکر کردند که به احتمال زیاد AMD ساختار شانزده هسته و ۳۲ رشته را برای پردازنده‌های خانگی حفظ می‌کند که حتی از حد نیاز نیز بیشتر است. افزایش IPC و فرکانس به تنهایی می‌تواند باعث شود که AMD موضع بسیار بهتری در بازار داشته باشد. اینتل همچنان جایگاه مناسب‌تری در ذهن مصرف کنندگان به خصوص در بخش خانگی دارد اما اگر شرایط به همین شکل پیش برود AMD می‌تواند به راحتی گوی سبقت را از اینتل برباید.

فهرست