روزنامه آمریکایی Barron’s به تازگی مطلبی را منتشر کرده است که در آن بهترین مدیرعامل های جهان در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. در این مقاله دکتر لیزا سو (Lisa Su) از شرکت AMD به عنوان بهترین مدیرعامل در سطح جهانی انتخاب شد. در زیر نویس عکس منتشر شده از لیزا سو نوشته شده که او چگونه توانست بازگشتی فوق العاده برای یک شرکت سازنده میکروچیپ رقم بزند. لیزا سو هم رده مدیرعامل های بسیار موفقی مثل جف بزوس (Amazon)، ساتیا نادلا (مایکروسافت) و Roger Iger از دیزنی قرار گرفت.

روزنامه Barron’s لیزا سو را از این جهت در بین مدیرعامل های بسیار موفق قرار داد چون او توانست AMD را از رکود نجات داده و دوباره آنها را به اوج در بازار برساند. بعد از اینکه او در سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل AMD انتخاب شد، مدتی طول کشید تا این شرکت را به جایگاه فعلی خود برساند. از زمان حضور لیزا سو، شرکت AMD توانسته تا معماری بسیار موفق Zen برای پردازنده ها و معماری Polaris برای پردازنده گرافیکی را ارائه کند. البته هر دو این معماری ها کار خود را قبل از حضور لیزا سو آغاز کرده بودند. در واقع می تواند ارائه معماری Zen 2 برای پردازنده ها و معماری Navi برای پردازنده های گرافیکی اولین تولید جدید AMD زیر نظر لیزا سو است. در حال حاضر معماری Zen 2 بسیار مورد تعریف و تمجید قرار گرفته است و ترکیب آن با استفاده از ساختار هفت نانومتری و بهبود های فراوان و استفاده از طراحی چیپلت گونه باعث شده تا این معماری از شانس زیادی برای موفقیت روز افزون برخوردار باشد.

پس زمینه فعالیت لیزا سو در زمینه مهندسی، یکی از دلایل موفقیت او به شمار می رود. او در صحبت با روزنامه Barron’s در این زمینه گفت:« من علاقه زیادی برای سپری کردن زمان با مهندس ها و طراحان دارد. رفتن به آزمایشگاه و روبرو شدن با چالش ها بخشی از این زمان است. این مورد باعث می شود که تصمیم های بهتری در مورد کسب و کار اتخاذ کنم.» روزنامه Barron’s در توضیح نوشت که AMD حالا تهدیدی بسیار جدی برای اینتل به شمار می رود. آنها همچنین انتظار دارند که AMD در سال های پیش رو شاهد پیشرفت مالی بسیار زیادی باشد. البته پیش بینی این امر نیز چندان کار دشواری نیست. AMD توانسته تا قراردادهای بسیار خوبی در زمینه تامین ابر کامپیوترهایی مثل Red Big 200 و Frontier امضا کند. همچنین در کنار آنها ارائه نسل سوم از پردازنده های Ryzen، تولید چیپست های X570 برای مادربردها و همکاری بسیار نزدیک با شرکت هایی مثل ASUS و MSI برگ برنده ای بزرگ به شمار می روند. همچنین AMD قول داده تا با طراحی معماری های جدید در نسل آینده همچنان فشار را روی اینتل و Nvidia حفظ کند. حالا که صحبت از Nvidia شد باید گفت که روزنامه Barron’s اسم مدیرعامل Nvidia یعنی Jensen Huang را از لیست مدیرعامل های موفق حذف کرده است. حذف مدیرعامل این شرکت به خاطر عملکرد نامناسب چیپ های Turing انجام شده. با در نظر داشتن معماری هفت نانومتری و پردازنده های گرافیکی Navi در آینده ای نزدیک، AMD سهم بسیار خوبی از بازار کنسول های بازی، موبایل و حتی نمایشگرها با استفاده از تکنولوژی FreeSync دارد. شاید بدترین سناریو در مورد معماری Navi این باشد که محصولات زیر مجموعه آن در همه زمینه ها به جز کامپیوترهای خانگی موفق شوند.

فهرست