فروشگاه Mindfactory.de یکی از محبوب‌ترین فروشگاه سخت‌افزار به صورت خرده فروشی است. در حالی که میزان فروش این فروشگاه نمایانگر آمار جهانی نیست اما می‌توان بر اساس آمار ارائه شده توسط آنها به خصوص در بازار پردازنده‌ها فهمید که AMD و اینتل به چه مقدار در بازار پیشرفت داشتند.

اطلاعات ارائه شده توسط Mindfactory نشان می‌دهد که نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen که توسط AMD ساخته می‌شود نسبت به رقبای اینتل فروش بسیار بهتری دارد. این پردازنده‌ها در هفته اول ماه جولای به صورت جهانی عرضه شدند و در کمتر از دو ماه توانستند به محبوبیت بسیار خوبی در بازار دست پیدا کنند. محصولات خانواده نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen نه تنها باعث فروش بیشتر شدند بلکه در ادامه سوددهی AMD را در ماه جولای و ژوئن افزایش دادند. در حالی که بر اساس آمار‌های قدیمی ارائه شده توسط Mindfactory پردازنده‌های AMD فروش بسیار بیشتری نسبت به اینتل دارند اما به خاطر قیمت ارزان تر نسبت به اینتل میزان درآمد تقریبا یکی است. با عرضه شدن نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen این معادله کمی تغییر کرد. AMD توانست سهم ۶۸ درصدی از بازار این فروشگاه را به ۷۹ درصد افزایش دهد و در ماه جولای درآمدی سه برابری نسبت به اینتل داشت. تقاضای بسیار زیاد برای خرید محصولات نسل سوم از Ryzen باعث افزایش سود AMD شده است. نکته جالب این است که نسل سوم از پردازنده های Ryzen قیمت بسیار بیشتری نسبت به نسل دوم دارند.

البته بر اساس این آمار به نظر می‌رسد که ارائه نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen تاثیر زیادی روی تقاضا برای خرید پردازنده‌های اینتل و یا حتی نسل دوم از Ryzen نداشته است. نسل سوم از Ryzen توانسته نظر افرادی را جلب کند که علاقه‌ای به خرید نسل دوم از Ryzen یا نسل هشتم یا نهم از پردازنده های اینتل نداشتند. فروش بسیار خوب پردازنده‌های جدید AMD حتی باعث افزایش سوددهی فروشگاه Mindfactory در طی این دو ماه به خصوص جولای شده است. بعد از ارائه اولیه نسل سوم Ryzen و پایان ماه جولای، درخواست برای خرید به شدت کاهش پیدا کرد اما هنوز هم AMD در این فروشگاه از دید فروش و سود برنده قطعی است. نسل دوم و سوم از پردازنده‌های Ryzen فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کنند و سود اصلی AMD از این نسل از پردازنده تامین می‌شود. باید توجه داشت که در این مدت کمبود بسیار زیادی در پردازنده‌های ۳۷۰۰X و ۳۹۰۰X وجود داشت که به ترتیب پردازنده‌های اول و سوم از لحاظ محبوبیت در فروش هستند.

فهرست