قطع برقی بسیار کوتاه در کارخانه سامسونگ در کشور کره جنوبی باعث شد تا اتفاقات ناگواری به وجود آید. این قطع انرژی باعث شد که خط تولید حافظه‌های DRAM و NAND متوقف شوند. منبعی با اطلاعات کامل نسبت به اتفاقات رخ داده به رویترز اعلام کرد که این قطع برق باعث شده تا ضرری چند میلیون دلاری به شرکت سامسونگ تحمیل شود.

کارخانه‌های بزرگ در زمینه ساخت حافظه و مدارهای نیمه هادی معمولا از راهکار‌های انرژی جایگزین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات خود استفاده می‌کنند. در صورت قطع برق کامل، این کارخانه‌ها شاهد محصولات ناقص و به درد نخوری هستند که قابلیت ارائه به بازار را ندارد. از این رو تمام این محصولات باید دوباره تولید شده و علاوه بر ضرر مادی، زمان نسبتا قابل توجهی برای تولید دوباره نیز مورد نیاز خواهد بود. برای مثال قطع برق ۳۰ دقیقه‌ای در سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد ضرر ۴۳٫۳۲ میلیون دلاری برای سامسونگ شد. علت قطع برق در بعد از ظهر روز ۳۱ دسامبر، مشکلات خط انتقال برق و کابل‌ها ذکر شده است. این اتفاق باعث شد تا سامسونگ دو روز تلاش کند تا خط تولید به حالت سابق بازگردد.

در سمت مقابل همچنین منابع نزدیک به DigiTimes اعلام کردند که قیمت حافظه‌های فلش NAND به نظر در سال ۲۰۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این اطلاعات توسط افرادی نزدیک به شرکت‌های بزرگی مثل SK Hynix، Micron و Samsung منتشر شده است. اگر این اطلاعات درست باشد به نظر می‌رسد که خریداران بزرگترین بازندگان بازار حافظه‌های NAND و به خصوص دستگاه‌های ذخیره سازی SSD خواهند بود. به نظر می‌رسد که قطع برق کارخانه تولید سامسونگ و خراب شدن مقدار زیادی از حافظه‌ها ارتباط مستقیمی با این افزایش قیمت دارد. البته این صرفا یکی از دلایل افزایش قیمت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. کمبود متریال برای ساخت این حافظه‌ها می‌تواند مزید بر علت باشد. امید می‌رود که مشکلات موجود به راحتی حل شده و در سال جاری میلادی شاهد افزایش قیمت نباشیم.

فهرست