در نمایشگاه CES سال جاری که هفته گذشته برگزار شد شرکت Dell چند طرح مفهومی جدید را به نمایش گذاشت که دیدن آنها چندان خالی از لطف نیست. در میان این طرح‌های مفهومی، Dell دو طرح جدید از لپ‌تاپ‌ها را به نمایش گذاشت که با نام Concept Ori و Concept Duet شناخته می‌شوند. این لپ‌تاپ‌ها نسبت به چیزی که تا به امروز مشاهده کردیم بسیار متفاوت هستند. حتی به راحتی می‌توان گفت که نمونه مشابه به آن نیز در بازار مشاهده نشده است.

در ابتدا باید به طرح مفهومی Duet اشاره کنیم. این مدل از بیرون شبیه به لپ‌تاپ‌های کاملا معمولی است گرچه وقتی این دستگاه باز می‌شود مشاهده خواهید کرد که هیچ صفحه کلیدی برای آن طراحی نشده است. به جای صفحه کلید شاهد استفاده از نمایشگر جدیدی خواهید بود. هر دو صفحه نمایش به اندازه ۱۳٫۴ اینچ هستند و وضوح تصویر آنها نیز ۱۰۸۰ خواهد بود تا بهترین تجربه برای کاربر به وجود آید. اگر نیاز به صفحه کلید حقیقی داشته باشید، صفحه کلید مغناطیسی مخصوص برای استفاده از این مدل طراحی شده است که به پایین صفحه نمایش می‌چسبد.

مدل بعدی طرح مفهومی Ori است که شباهت زیادی به تبلت‌های تاشو دارد. تیم مدل دارای صفحه نمایش ۱۳ اینچی با وضوح تصویر ۷۲۰ است که همانند یک کتاب قابلیت تا شدن از میانه را دارد. هدف اصلی از طراحی این لپ‌تاپ خواندن راحت‌تر کتاب و مقالات است. همچنین این دستگاه‌ها قابلیت بسیار خوبی در انجام چندین وظیفه در یک زمان را خواهند داشت. در حالی که صرفا مشخص شده این دو دستگاه از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کنند، هنوز مشخصات نرم‌افزاری بیشتری از آن به اطلاع عموم نرسیده است اما انتظار می‌رود که به زودی اطلاعات بیشتر در این زمینه منتشر شود. متاسفانه Dell صرفا به نمایش دو مدل مفهومی خود اکتفا کرد و مشخص نشد که این مدل‌های مدرن از چه سخت‌افزارهایی استفاده خواهند کرد. Dell در حال حاضر انتخاب‌های مناسبی مثل نسل چهارم پردازنده‌های AMD Ryzen و نسل دهم پردازنده‌های شرکت اینتل را در اختیار خواهد داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که Dell در این نمایش از هر دو مدل به عنوان “طرح‌های مفهومی” یاد کرد. بدین ترتیب امکان این وجود دارد که این دستگاه‌ها هیچوقت به بازار ارائه نشوند. البته با توجه به اینکه Dell در حال طراحی دستگاه‌های مشابه است امکان این وجود دارد که طرح‌های مفهومی معرفی شده به زودی به بازار عرضه شوند.

فهرست