در حالی که روز به روز به نمایشگاه CES نزدیک می‌شویم اطلاعات و شایعات زیادی از پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 ارائه می‌شود که می‌تواند گفت مقدار زیادی از این اطلاعات شامل حدس و گمان‌هایی هستند که شاید هیچگاه به حقیقت تبدیل نشوند. البته به تازگی لیستی از تمامی پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 فاش شده است که به نظر می‌رسد شاید بسیاری از ویژگی‌های آن به واقعیت نزدیک باشد.

بر اساس لیست ارائه شده، این نسل از پردازنده‌های جدید شرکت AMD با معماری هفت نانومتری ارائه خواهند شد. پردازنده‌های اشاره شده فعلا با نام رمز خاناده Matisse شناخته می‌شوند که به نظر سری Ryzen 3000 را تشکیل خواهند داد. AMD قصد دارد تا با ارائه این محصولات جدید به شیوه‌ای جدید از ارائه پردازنده‌های خود به بازار دست پیدا کند. آنها رویکردی Chiplet گونه به پردازنده‌های جدید خود دارند که اجازه مقیاس پذیری بیشتر به آنها داده و در نهایت باعث کاهش قیمت خواهد شد. این طراحی حتی در ارزان‌ترین پردازنده‌های این شرکت یعنی AMD Athlon نیز که دارای چهار هسته هستند قابل استفاده هست و حتی می‌توانند از آن در قوی ترین محصولات مربوط به کامپیوتر‌های خانگی نیز استفاده کنند.

 

بر اساس اطلاعات فاش شده می‌توان گفت که گران‌ترین و البته قدرتمند‌ترین محصول این خانواده Ryzen 9 3800X باشد. به نظر حالا زیرشاخه‌های هر نسل از پردازنده‌های خانگی AMD دارای چهار زیر شاخه باشد و پردازنده‌های سری ۹ نیز به اعداد ۳-۵-۷ اضافه شده است. تقریبا مشابه کاری که اینتل با پردازنده‌های Core i9 انجام داد. اگر اطلاعات ارائه شده درست باشند، این نسل بر اساس پلتفرم AM4 ساخته می‌شود. در صورت تایید اطلاعات باید گفت که Ryzen 9 3800X دارای ۱۶ هسته پردازشی، ۳۲ رشته (Thread)، سرعت پایه ۳٫۹ گیگاهرتز، سرعت بوست ۴٫۷ گیگاهرتز و البته مصرف انرژی ۱۲۵ وات است. می‌توان گفت که این قدرت سخت‌افزاری است که AMD با پردازنده‌های Threadripper خود به بازار عرضه می‌کند و به نظر قیمت مد نظر نیز نسبت به پردازنده ۱۶ هسته‌ای موجود کمتر باشد.

زیر شاخه سری ۷ پردازنده‌های Ryzen 3000 به نظر در حالت کلی دارای ۱۲ هسته پردازشی و ۲۴ رشته باشند. به صورت کلی باید گفت که به نظر Ryzen 7 3700 و ۳۷۰۰X دارای تعداد هسته های مشابه خواهند بود اما سرعت فرکانس پایه و بوست به نظر دارای تفاوت‌هایی است. مدل ۳۷۰۰ دارای سرعت پایه ۳٫۸ گیگاهرتز و سرعت بوست ۴٫۶ گیگاهرتز خواهد بود. این در حالی است که مدل ۳۷۰۰X دارای سرعت پایه ۴٫۲ گیگاهرتز و سرعت بوست ۵٫۰ گیگاهرتز است. اگر اطلاعات فاش شده حقیقت داشته باشد، پردازنده ۳۷۰۰X دارای تعداد هسته و البته سرعتی است که هرگز در زیر شاخه محصولا ۷ سری Ryzen مشاهده نشده. این پردازنده‌ها بر اساس قدرت مصرفی معادل ۱۰۵ و ۹۵ وات خواهند داشت.

پردازنده‌های سری Ryzen 5 نیز حالا به یک مدل معمولی تبدیل شدند که دارای هشت هسته پردازشی خواهند بود. مدل Ryzen 5 3600X دارای سرعت پایه ۴٫۰ گیگاهرتز و سرعت بوست ۴٫۸ گیگاهرتز است. این سرعت‌ها برای مدل ۳۶۰۰ به ۳٫۶ گیگاهرتز در حالت پایه و ۴٫۴ گیگاهرتز در حالت بوست کاهش پیدا می‌کند. پردازنده‌های پایه این نسل نیز Ryzen 3 3300X و Ryzen 3 3300 خواهند بود. پردازنده ۳۳۰۰X دارای سرعت پایه ۳٫۵ گیگاهرتز و سرعت بوست ۴٫۳ گیگاهرتز است. این مقدار برای پردازنده ۳۳۰۰ به ۳٫۲ گیگاهرتز در حالت پایه و ۴٫۰ گیگاهرتز در حالت بوست کاهش پیدا کرده. مصرف این دو پردازنده نیز بر اساس مدل به ترتیب ۶۵ و ۵۰ وات خواهد بود.

البته با تمام اطلاعات ارائه شده که دارای جزئیات نسبتا زیادی نسبت به قبل هستند باید توجه داشته باشید که لیست مذکور صرفا یک شایعه است و شرکت AMD هیچکدام از اطلاعات منتشر شده را تایید نکرده است. در صورت تایید این اطلاعات توسط AMD باید گفت که آنها نسلی بسیار طلایی و موفق را پیش رو خواهند داشت که می‌تواند به راحتی با محصولات نسل نهم Intel مبارزه کرده و در بسیاری از مواقع به خاطر ویژگی‌های بهتر آنها را شکست دهد. در هر صورت باید منتظر ارائه این محصولات به بازار باشیم تا بتوانیم آنها را از لحاظ قدرت، کیفیت و البته ارزش خرید بررسی کرد.

فهرست