چند هفته پیش طی گزارش که ارائه شده بود مشخص شد که اینتل در خط تولید پردازنده با مشکل مواجه شده است. این ابر شرکت با کمبود پردازنده‌های ۱۴ نانومتری مواجه شده است و دلیل اصلی آن می‌تواند ارائه پردازنده‌های ۱۴nm++ نسل نهم باشد. این خبر باعث شد تا شاهد افزایش قیمت پردازنده‌هایی مثل Core i7-8700K باشیم. این محصول حتی به قیمت ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسید. در حالی که این روز‌ها قیمت کمی کاهش پیدا کرده اما هنوز هم در بازار جهانی پردازنده‌های اینتل با قیمتی بیشتر از چیزی در زمان معرفی فروخته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ASUS آقای Jerry Shen توضیح داد که امکان دارد که کمبود پردازنده در ماه‌های آینده نیز مشاهده شود. او توضیح داد که چرا این مشکل همچنان وجود خواهد داشت. آقای Shen در صحبت‌های خود گفت:« بحران عرضه در قسمت سخت‌افزار و به خصوص پردازنده ادامه پیدا خواهد کرد. این مشکل بنا به جنگ اقتصادی آمریکا و چین به وجود آمده و همچنان روز به روز بدتر می‌شود. این مشکل روی فرآیند تولید محصولات ایسوس نیز تاثیر بسیار زیادی داشته است.» اینتل تلاش کرده تا این مشکل را رفع کند اما اولویت در طراحی و تولید پردازنده‌های Xeon و Core باعث شده تا در محصولات پایین رده با کمبود قابل توجهی روبرو باشیم.

مدیرعامل ایسوس: کمبود پردازنده در بازار تا میانه سال 2019 ادامه دارد

مدیرعامل ایسوس: کمبود پردازنده در بازار تا میانه سال ۲۰۱۹ ادامه دارد

همچنین Shen در ادامه توضیح داد:« اینتل تامین پردازنده‌های سرور و کامپیوتر‌های مخصوص برای بازی را به خوبی پیگیری می‌کند و به همین خاطر ایسوس در این زمینه دچار مشکل خاصی نشده است.» از نظر مدیرعامل شرکت ایسوس، مشکلات به وجود آمده برای اینتل برای ساخت و عرضه پردازنده‌های ده نانومتری تاثیر زیادی روی آنها داشته است. عدم پیشرفت در فروش در سه ماهه گذشته باعث شده است تا ایسوس نتواند گزارش مالی مثبتی را از خود در ماه‌های گذشته ارائه کند. در آخرین گزارش مالی ارائه شده توسط ایسوس، آنها نتوانستند هیچ پیشرفتی را نسبت به سال گذشته ارائه کنند. در هر صورت به نظر می‌رسد مشکلات اینتل در طراحی و ساخت معماری ۱۰ نانومتری بخش عظیمی از بازار را تحت تاثیر قرار داده است. گرچه اینتل سعی می‌کند تا با تولید محصولات بهتر با معماری ۱۴ نانومتری، مشکلات بازار را بهبود ببخشد اما به نظر تا به امروز این اقدامات تاثیر چندانی نداشته است. اینتل همچنان بازه زمانی مشخصی برای رفع مشکلات خط تولید و عرضه پردازنده‌های ده نانومتری را مشخص نکرده است. بر اساس اطلاعات عرضه شده حدس زده می‌شود اینتل در نهایت بتواند محصولات ده نانومتری خود را در اواخر سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود رقیب سرسخت اینتل یعنی AMD در میانه سال آینده میلادی اولین پردازنده هفت نانومتری با اسم رمز Rome را روانه بازار کند که شامل ۶۴ هسته پردازشی روی دو die است. در حال حاضر تنها پاسخ رسمی اینتل به این پردازنده، معرفی خانواده Cascade Lake با ۴۸ هسته پردازشی با معماری ۱۴nm++ است.

فهرست