در کنفرانس Brainstorm Tech در کلورادو، باب سوان مدیرعامل شرکت اینتل به روی صحنه رفت و در مورد این شرکت، وضعیت حال حاضر و آینده و برنامه‌های احتمالی صحبت کرد. برنامه‌هایی که در آینده باعث تکامل شرکت اینتل خواهند شد. یکی از این برنامه‌ها تمرکز زیاد اینتل روی بخش دیتاسنتر و بعد از آن کامپیوتر‌های خانگی است. این برنامه البته چالش‌های زیادی را در راه اینتل قرار خواهد داد.

گرچه وقتی در مورد نابود شدن قانون Moore از سوان سوال شد، سوان در پاسخ به جزئیات تهاجمی بودن آنها برای برخورد با این چالش اشاره کرد. بر خلاف برنامه همیشگی افزایش دو برابری تعداد حجم ترانزیستور‌ها در هر دو سال سوان اشاره کرد که اینتل برنامه‌های بسیار بزرگتری برای افزایش حجم در این قسمت خواهد داشت که باعث می‌شود مقام نخست‌ آنها در بازار همچنان حفظ شود. با ارائه معماری ده نانومتری برای ساخت پردازنده‌های مرکزی اینتل توانسته میزان تراکم ترانزیستور‌ها را  نسبت به معماری چهارده نانومتری تقریبا ۲٫۷ برابر افزایش دهد. اینتل مدت زیادی را برای ساخت معماری ده نانومتری صرف کرد و به همین خاطر نسبت به رقیب سنتی خود یعنی AMD عقب افتاد. AMD در برنامه منتشر شده اعلام کرده که عرضه پردازنده‌های هفت نانومتری آنها در مقطع پایانی سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد اما اینتل هنوز هم نتوانسته از معماری ده نانومتری به درستی بهره ببرد.

سوان در مورد این تاخیر ۵ ساله برای پایده سازی و استفاده از معماری ده نانومتری اشاره کرد که این نوآوری برای آنها به منزله نوآوری تهاجمی بوده است که پیاده سازی آن هر بار دشوار و دشوار‌تر می‌شود اما حالا آنها  باز هم اهداف تهاجمی‌تری را دنبال می‌کنند. دلیل اصلی تاخیر در استفاده از معماری ده نانومتری در محصولات اینتل نیز همین اعلام شده. سوان در ادامه اعلام کرد که در سال و بهره‌گیری از معماری هفت نانومتری حتما قانون دو برابر شدن ترانزیستور‌ها در هر دو سال را رعایت خواهد کرد. این پردازنده‌ها در زمانی نامشخص در دو سال آینده به بازار راه پیدا خواهند کرد و هنوز اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست. وقتی در مورد آینده اینتل صحبت می‌کنیم، سوان اشاره کرده که آنها سی درصد از بازار سیلیکون را به خود اختصاص دادند و قصد دارند تا این سهم را بیش از پیش افزایش دهند.

فهرست