مدیر ارشد مالی شرکت اینتل، George Davis در مصاحبه‌ای با Barron در مورد سلامت مالی و دیگر نکات صحبت کرد و چشم انداز مالی این شرکت تا سال ۲۰۲۳ را ترسیم کرد. در حال حاضر اینتل قصد دارد تا به صورت گسترده از معماری ده نانومتری در محصولات خود استفاده کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت رقیب یعنی AMD مدت زیادی است که از معماری ده نانومتری استفاده می‌کند و حتی معماری هفت نانومتری نیز در محصولات آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت اینتل در حال حاضر می‌تواند از معماری ده نانومتری حتی در پردازنده‌های موبایل و اینترپرایز نز استفاده کند. این در حالی است که آنها هنوز در پردازنده‌های پرچم دار خود در بازار کامپیوتر‌های خانگی از معماری ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند. اینکار تا زمانی که قدرت ساخت پردازنده‌های ده نانومتری برای کامپیوتر‌های خانگی وجود داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر AMD در نسل سوم پردازنده‌های Ryzen با ریزمعماری Zen 2 از تکنولوژی هفت نانومتری استفاده می‌کند و حالا به نظر می‌رسد که اینتل بسیار از رقابت عقب افتاده است.

در این مصاحبه George Davis اشاره کرد:« ما همچنان تمرکز خاصی رو حاشیه ناخالص درآمد داریم. همه چیز اعم از تاثیرگذاری عمده در بازار و حتی طراحی محصولات زیر مجموعه این هدف قرار خواهند گرفت. چیزی که ما در مورد تاخیر در استفاده از معماری ده نانومتری منتشر کردیم به این معنی است ما تا مدت با مشکلاتی در زمینه هزینه به ازای هر واحد روبرو خواهیم شد. ما راهنمایی‌های برای سال ۲۰۲۱ در زمینه حاشیه ناخالص درآمد منتشر کردیم تا همه از آن اطلاع داشته باشند. ۲۰۲۳ سالی است که هدف اصلی ما در آن پیاده سازی خواهد شد. این سال جایی است که ما به بیشترین میزان درآمد و حاشیه ناخالص درآمد خواهیم رسید. ما باید از این بازه زمانی گذر کنیم، جایی که صرفا به تکنولوژی ده نانومتری دسترسی داریم و این درحالی است که ما بسیار دیر به آن دسترسی پیدا کردیم. اما با در نظر داشتن برنامه دو تا دو سال و نیم آینده وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود. پس ما تمرکز زیادی روی معماری هفت نانومتری خواهیم داشت و اینکار را از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز خواهیم کرد. ما حس می‌کنیم که در حال حاضر این بهترین تصمیم برای حضور رقابتی در بازار است.»

در مصاحبه Barron با Davis صحبت‌های دیگری در مورد برنامه عرضه معماری هفت نانومتری نیز مطرح شد. Davis مدعی شد که آنها انتظار دارند که تولید انبوه معماری هفت نانومتری توسط اینتل در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. Barron در این مصاحبه صحبت از موفقیت AMD را به پیش کشید و گفت که پردازنده‌های سرور Rome این شرکت بسیار خوب عمل کرده و بخش مناسبی از بازار را به خود اختصاص داده. Davis در پاسخ گفت که آنها انتظار دارد رقابت در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به بالاترین حد خود برسد. او همچنین مدعی شد که نگاه اینتل به رقابت با AMD تغییری نداشته است و اینتل در این مورد برنامه‌های بلند مدتی دارد که برای پیاده سازی به زمان نیاز خواهد داشت.

فهرست