به نظر می‌رسد که با توجه به اخبار منتشر شده، اطلاعاتی نسبتا کامل از پردازنده‌های نسل دهم شرکت اینتل با نام رمز Comet Lake فاش شده باشد. در این اطلاعات درز پیدا کرده به رسانه‌ها، اطلاعاتی نسبتا جامع از سیزده پردازنده نسل دهمی اینتل ارائه شده است. به نظر می‌رسد که پردازنده‌های خانواده Comet Lake همچنان ادامه دهنده راه پردازنده‌های Skylake چهارده نانومتری باشد که در سال ۲۰۱۵ عرضه شده بودند.

نسل دهم از پردازنده‌های اینتل از معماری ۱۴nm+++ استفاده خواهد کرد. قیمت پردازنده‌های ده هسته‌ای از ۴۰۹ دلار آغاز خواهد شد. پردازنده‌های ۸ هسته‌ای با قیمت ۳۳۹ دلار در حالت پایه وارد بازار خواهند شد. پردازنده‌های ۶ هسته‌ای قیمت پایه ۱۷۹ دلاری دارند و در نهایت قیمت پایه مدل‌های ۴ هسته‌ای از ۱۲۹ دلار شروع می‌شود. اولین بار اطلاعات ارائه شده در مورد پردازنده‌های نسل دهم اینتل توسط وب‌سایت Computerbase ارائه شد که آنها نیز اطلاعات خود را از یک منبع چینی دریافت کرده بودند. به نظر می‌رسد که این پردازنده‌ها شاهد تغییرات ساختاری و تکنولوژیک چندان زیادی نخواهند بود چون همچنان از معماری استفاده شده در Coffee Lake استفاده شده با این تفاوت که یک مثبت دیگر نیز در انتهای فناوری ۱۴ نانومتری مشاهده می‌شود.

همانند دو نسل گذشته، پردازنده‌های پرچم‌دار این خانواده نیز با نام Core i9 به بازار عرضه می‌شوند و شامل ده هسته و بیست رشته خواهند بود. بر اساس جدول اطلاعاتی، قیمت سری Core i9 که دارای ده هسته هستند بین ۴۰۹ تا ۴۹۹ دلار خواهد بود. در نسل حاضر Core i9-9900K که دارای هشت هسته و شانزده رشته است با قیمتی ۴۹۹ دلاری به بازار عرضه می‌شود. AMD پردازنده‌های دوازده هسته‌ای و بیست و چهار رشته‌ای خود را با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رساند. به نظر می‌رسد که اینتل قصد دارد در نسل دهم رقابت جدی از لحاظ قیمت با AMD داشته باشد.

بعد از پردازنده‌های پرچم‌دار حالا به Core i7 خواهیم رسید. به نظر پردازنده‌های Core i7 در نسل دهم دارای هشت هسته و شانزده رشته خواهند بود و قیمت آن چیزی در حدود ۳۳۹ تا ۳۸۹ دلار خواهد بود. در بخش پردازنده‌های Core i5 نیز شاهد استفاده از شش هسته و دوازده رشته خواهیم بود. قیمت این پردازنده‌ها نیز بین ۱۷۹ دلار تا ۲۶۹ دلار پیش بینی شدند. قیمت این پردازنده چیزی در حدود نسل قبلی است. در نهایت نیز به پردازنده‌های Core i3 خواهیم رسید که شامل چهار هسته و هشت رشته خواهند بود. قیمت این پردازنده نیز از ۱۲۹ دلار شروع شده و در نهایت به ۱۷۹ دلار ختم می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، Core i9-10900KF پردازنده پرچم‌دار اینتل در نسل نهم است که دارای هشت هسته و بیست رشته است. بر اساس قیمت تعیین شده این پردازنده رقیبی مستقیم برای AMD Ryzen 9 3900X خواهد بود که دارای ۱۲ هسته و ۲۴ رشته است. این چیپ دارای سرعت پایه ۳٫۴ گیگاهرتز و سرعت بوست ۵٫۲ گیگاهرتز خواهد بود. این چیپ دارای ۲۰ مگابایت حافظه کش، حداکثر مصرف انرژی ۱۰۵ وات و قیمتی ۴۹۹ دلاری خواهد بود. در حال حاضر بازهم اینتل نتوانسته است که تعداد هسته و رشته پردازنده پرچم‌دار خود را با رقیب مستقیم از شرکت AMD یکسان کند. در تصویر زیر می‌توانید مشخصات کامل فاش شده مربوط به نسل دهم پردازنده‌های اینتل را مشاهده کنید:

 

 

همچنین در نهایت به نظر می‌رسد که اینتل از سوکت جدید LGA 1159 استفاده خواهد کرد. همچنین استفاده از حافظه‌های رم DDR4-3200 نیز انجام خواهد شد. البته این اطلاعات هنوز توسط اینتل تایید نشده اما به نظر می‌رسد که بسیاری از این اطلاعات در آینده نزدیک مورد تایید قرار گیرد.

فهرست