بر اساس اطلاعات مشخص شده به نظر می‌رسد که پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های فیزیکی بسیار زیاد خانواده AMD EPYC Rome امسال در مقطع نامشخصی از تابستان به بازار عرضه خواهند شد. در حالی که هنوز اطلاعات دقیقی از این خانواده پردازنده توسط AMD منتشر نشده است امروز جزئیات بیشتری توسط پایگاه داده SiSoftware Official Live Ranker منتشر شده است. به نظر می‌رسد که قوی‌ترین پردازنده AMD EPYC Rome شامل ۳۲ هسته و ۶۴ رشته خواهد بود. سرعت پایه این پردازنده ۱٫۷ گیگاهرتز و سرعت بوست آن نیز ۲٫۴ گیگاهرتز است. سرعت ساعت این پردازنده، اگر اطلاعات کامل و درست باشد نسبت به نسل قبل به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده.

در واقع SiSoftware یکی از ابزار‌های بسیار محبوب تست و بنچمارک سخت افزار است، پس نباید از درز کردن اطلاعات توسط آنها متعجب شوید. چند ماه قبل نیز این نرم‌افزار وجود یک پردازنده ۶۴ هسته EPYC Rome را فاش کرده بود. مدل ۶۴ هسته‌ای درون سرور Dell R7515 مشاهده شده بود اما حالا مدل ۳۲ هسته‌ای در سرور Dell PowerEdge R6515 قرار گرفته است. به نظر پیشرفت سرور‌های Dell بستگی زیادی به پردازنده‌های نسل جدید AMD EPYC Rome دارد. شرکت Dell به تازگی اعلام کرده بود که استفاده آنها از محصولات AMD در سرور‌ها سه برابر خواهد شد.

همانند همه پردازنده‌هایی که هنوز به صورت رسمی به بازار راه پیدا نکردند، هنوز نامی برای AMD EPYC Rome با ۳۲ هسته مشخص نشده است. در حال حاضر این پردازنده با نام ZS1711E3VIVG5_24/17_N شناخته می‌شود. این چیپ به نظر دارای سرعت پایه ۱٫۷ گیگاهرتز است که در حالت بوست به ۲٫۴ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. حافظه کش L2 شانزده مگابایت و حافظه کش L3 نیز ۱۲۸ مگابایت خواهد بود. استفاده از پیشوند Z در نام این پردازنده امکان این را افزایش می‌‌دهد که پردازنده تستس شده در بنچمارک صرفا یک مدل سمپل بوده باشد. به همین دلیل نمی‌توان در حال حاضر اعتماد زیادی به مشخصات فاش شده داشت. سرعت این پردازنده نسبت به پردازنده نسل قبلی ۳۲ هسته‌ای EPYC 7601 کاهش چشم‌گیری داشته. همچنین AMD این امکان را دارد که قبل از عرضه رسمی، سرعت این پردازنده را افزایش دهد. البته AMD در صحبت‌های چند ماه گذشته خود نگرانی از سرعت ساعت پردازنده‌ها را بروز داده بود.

اگر به تعداد خالص هسته‌ها نگاه کنیم، AMD در حال حاضر با ارائه پردازنده ۶۴ هسته‌ای EPYC پیشتاز بازار است. اینتل به تازکی نسل جدید پردازنده‌های مخصوص سرور Xeon Platinum 9000 را معرفی کرده است که بالاترین مدل آن یعنی Xeon Platinum 9282 دارای ۵۶ هسته خواهد بود. البته اینتل با استفاده از فناوری اتصال دو die در یک مکان همانند AMD عمل کرده است. اگر به صورت منطقی به مساله نگاه کنیم، تنها رقیب مستقیم پردازنده ۳۲ هسته‌ای AMD EPYC Rome فقط مدل ۲۸ هسته‌ای Xeon Platinum 8280 است که توسط اینتل به بازار عرضه می شود. در حال حاضر هنوز مصرف انرژی پردازنده‌های AMD EPYC Rome که با معماری ۷ نانومتری ساخته می‌شوند، مشخص نشده است. البته با توجه به استفاده از معماری هفت نانومتری چندان دور از ذهن نیست که EPYC Rome بتواند به راحتی محصولات اینتل را در زمینه مصرف انرژی کمتر شکست دهد.

فهرست