شرکت AMD به تازگی اطلاعاتی در مورد برنامه‌های سال ۲۰۲۰ خود منتشر کرده. در این لیست اطلاعاتی در مورد بازه زمانی انتشار معماری Zen 3 و RDNA2 نیز وجود دارد. هر دو این تکنولوژی‌ها بر اساس لیتوگرافی ۷nm+ ساخته خواهند شد. نسل جدید پردازنده‌های AMD به آنها اجازه می‌دهد که تا ۲۰ درصد از حجم ترانزیستورهای بیشتری استفاده کنند. در نتیجه آنها فضای بیشتری برای استفاده از سرعت ساعت بالاتر خواهند داشت. همچنین اسلایدهای منتشر شده توسط آنها اشاره کرده که بر انتشار همزمان Zen 2 و RDNA در سال ۲۰۱۹، این اتفاق در سال آینده به صورت همزمان رخ نخواهد داد.

در تصاویر منتشر شده توسط AMD مشخص شد که طراحی ریزمعماری Zen 3 نهایی شده. تیم طراحی در حال حاضر مشغول به انجام کار روی پروژه Zen 4 است. این بدان معنی است که AMD به زودی ساخت محصولات بر اساس معماری Zen 3 را آغاز خواهد کرد. در سمت مقابل هنوز RDNA2 در فاز طراحی قرار دارد. بر این اساس باید گفت که Zen 3 و RDNA2 حتما در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. Zen 3 اولین پاسخ قطعی AMD به پردازنده‌های Comet Lake-S و Ice Lake-S خواهند بود. البته AMD همچنان به پشتیبانی از محصولات Zen 2 ادامه خواهد داد و در ماه جاری میلادی نیز شاهد عرضه پردازنده Ryzen با شانزده هسته پردازشی خواهیم بود. همچنین پردازنده‌های Ryzen Threadripper نیز با استفاده از معماری Zen 2 به بازار عرضه خواهند شد.

رقابت AMD و اینتل وارد فاز جدیدی شده است. AMD با عرضه نسل سوم از پردازنده‌های Ryzen در اوایل تابستان، عرصه رقابت را بسیار بر اینتل تنگ کرده است. AMD توانسته در چند سال گذشته با توجه به مشکلات موجود برای اینتل به رقیبی بسیار جدی برای آنها تبدیل شود. مهم‌ترین نکته در این مبارزه جلو افتادن AMD برای استفاده از ریزمعماری‌های ده و هفت نانومتری است. این در حالی است که اینتل به صورت محدود توانسته از معماری ده نانومتری استفاده کند اما هنوز هم فاصله بسیار زیادی تا استفاده آنها از معماری هفت نانومتری وجود دارد. پردازنده‌های اینتل هنوز هم قدرت رقابت بسیار مناسبی با محصولات ارائه شده توسط AMD دارند اما در حقیقت استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و همچنین قیمت مناسب‌تر کلید اصلی پیروزی برای AMD محسوب می‌شوند.

فهرست