اینتل به تازگی برنامه‌های جدید خود برای آینده پردازنده‌های سرور Xeon Scalable را با نام رمز Cooper Lake اعلام کرد. این پردازنده ها در هر سوکت در بیشترین حالت دارای ۵۶ هسته خواهند بود. این نسل از پردازنده‌های جدید سرور در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

این پردازنده‌ها می‌توانند خواستگاهی بسیار مناسب با استفاده از تعداد هسته‌های بسیار زیاد در پردازنده‌هایی مثل Intel Xeon Platinum 9200 series باشند. این پردازنده‌ها مشتری‌های بسیار زیادی در پردازش‌های عملکرد بالا خواهد داشت. Lisa Spelman، جانشین و مدیر بخش بازاریابی دیتاسنتر در شرکت اینتل در مورد این پردازنده‌های جدید گفت:« پردازنده‌های جدید Intel Xeon Platinum 9200 به عنوان نسل دوم از خانواده Xeon Scalable به بازار عرضه خواهند شد. این پردازنده ها باعث هیجان بسیار زیادی خواهند شد چون مشتری‌ها انتظار این را دارند که بسیار زود از آنها در پردازش با عملکرد بالا، تحلیل‌های پیچیده، هوش مصنوعی و ساختار‌هایی با تراکم زیاد استفاده کنند. ارائه محصولی با ۵۶ هسته فیزیکی می‌تواند به ما اجازه دهد تا قسمت وسیعی از بازار را که نیاز به قدرت بسیار زیاد همراه با پهنای باند زیاد حافظه را دارند، راضی نگه داریم.»

نسل جدید Intel Xeon Scalable که با نام رمز Cooper Lake شناخته می شود می‌تواند تا دو برابر تعداد هسته بیشتر نسبت به نسل قبلی ارائه کند در حالی که پنهای باند حافظه بیشتر آن نیز نسبت به نسل ۸۲۰۰ بالاتر است. انتظار می‌رود نسل جدید مصرف بسیار کمتری نسبت به پردازنده‌های حاضر داشته باشد. خانواده Cooper Lake اولین پردازنده های x86 خواهند بود که به صورت داخلی از AI Training پشتیبانی خواهند کرد و در کنار آن از Intel Deep Learning نیز پشتیبانی می‌کنند. به نظر این پردازنده با معماری ده نانومتری همانند پردازنده‌های Ice Lake ساخته خواهند شد. در حال حاضر امکان پیش خرید پردازنده‌های نسل جدید اینتل فراهم شده است اما تاریخ دقیقی از عرضه جهانی آن منتشر نشده است. انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده اطلاعات جزئی‌تری از این محصولات به صورت رسمی توسط اینتل منتشر شود. در هر حال اینتل بیش از ۲۰ سال است که سلطنت خود را در بازار سرور و دیتاسنتر از طریق پردازنده‌های Xeon حفظ کرده. نسل جدید با نام رمز Cooper Lake نیز این هدف را سرلوحه کار قرار داده و قرار است که اینتل با استفاده از آن همچنان در مقام قدرت بلامنازع بازار باقی بماند.

فهرست