منبع فرانسوی Cowcotland اعلام کرده که فعالان صعنت سخت‌افزار اعلام کردند که کارت‌های گرافیکی AMD Radeon VII به پایان چرخه تولید و عرضه نزدیک شدند. به همین دلیل AMD تولید آنها را به زودی متوقف خواهد کرد اما بعد از اظهار نظر رسمی AMD در حال حاضر وضعیت کلی نامشخص باقی مانده است.

بسیاری از منابع معتقد هستند که ساخت و عرضه Radeon VII در حالی که AMD در بخش پایانی طراحی معماری Navi قرار داشت، امری غیر ضروری بود. این کارت گرافیکی اجازه می‌داد که دیدگاهی اولیه در مورد کارت‌های گرافیکی هفت نانومتری به وجود آید اما Radeon VII نتوانست به موفقیت چندان زیادی در بازار دست پیدا کند. حالا AMD تولید و عرضه Radeon RX 5700 XT را آغاز کرده است که از لحاظ عملکرد بسیار شبیه به Radeon VII است. بسیار طبیعی است که AMD تمام تمرکز خود را به معماری Navi معطوف کرده و خط تولید Radeon VII را متوقف کند. به همین خاطر منابع مختلف از AMD در این مورد سوال کردند اما آنها در پاسخ گفتند:« ما به تولید و عرضه Radeon VII در بازار ادامه خواهیم داد تا این محصول برای تولید کنندگان و گیمر‌ها در دسترس باشد.»

از دیدگاه اقتصادی باید گفت که بسیار منطقی است که AMD این محصول را بازنشست کند. از قیمت ۷۰۰ دلاری این کارت گرافیکی می‌توان تشخیص داد که هزینه تولید بسیار زیادی را در بر دارد. Radeon RX 5700 XT در سمت مقابل قیمتی معادل ۴۰۰ دلار دارد و از لحاظ عملکرد صرفا ۳٫۸ درصد از VII ضعیف تر است. این مقایسه در حالتی صورت می‌گیرد که RX 5700 XT از لحاظ هزینه تقریبا ۷۰% از VII ارزان‌تر است. پیش‌بینی اینکه کدام محصول فروش بسیار بهتری خواهد داشت اصلا کار دشواری نیست. بدون در نظر داشتن بازاریابی و هزینه تبلیغات بسیار سنگین AMD برای Radeon VII به عنوان یک محصول مخصوص بازی‌های رایانه‌ای اما باید گفت که از این کارت استفاده‌های بسیار حرفه‌ای‌تر می‌شود. نگاهی کوتاه به مشخصات سخت‌افزاری این کارت نشان می‌دهد که Radeon VII برای پردازش‌های بسیار سنگین مثل تولید محتوا، رندر و … بسیار مناسب است. استفاده از این کارت برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای چندان اهمیت خاصی ندارد. به نظر Radeon VII استفاده بسیار بیشتری در سیستم‌های حرفه‌ای دارد تا سیستم‌های مخصوص اجرای بازی.

فهرست