با ظهور تکنولوژی جدید Sold-State Drive (SSD)، کاهش قیمت و ارزش بسیار بالای آن در کامپیوتر‌های خانگی و حتی اینترپرایز و در کنار آن گریز کاربران به استفاده از سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی فایل‌ها به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۹، مقطع نه چندان مناسبی برای هارد دیسک‌های کلاسیک در بازار باشد. به نظر می‌رسد که این سخت‌افزار‌های کلاسیک قدرت سنتی خود را در بازار به خاطر ظهور تکنولوژی و سرویس‌های جدید از دست داده باشند و سال ۲۰۱۹ نمایانگر این اتفاق است.

شرکت ژاپنی Nidec که تولید بیش از ۸۵ درصد از موتور‌های DC که در صعنت ساخت هارد دیسک استفاده می‌شود را بر عهده دارد، پیشبینی کرده که در سال ۲۰۱۹ شاهد ۵۰ درصد کاهش موجودی این محصولات در بازار نسبت به سال گذشته باشید. از آنجا که این موتورها به صورت اختصاصی برای استفاده در هارد دیسک‌ها طراحی و ساخته می‌شوند، این شرکت دید بسیار مناسبی نسبت به موجودی این محصولات در بازار دارد. موتور‌های DC درون هارد دیسک‌ها، قطعه‌ای است که توسط کاربر قابل تعویض نیست چون لازم است که هارد دیسک به صورت کامل باز شود و در نتیجه محیط درون آن آلوده خواهد شد. در سال ۲۰۱۹، شرکت Nidec تقریبا ۶۵۰ میلیون موتور DC برای ساخت هارد دیسک به بازار عرضه کرده بود. این مقدار با کاهش بسیار زیادی در سال ۲۰۱۹ روبرو شد. مقدار تولید Nidec در سال ۲۰۱۸ صرفا ۳۷۵ میلیون موتور بود. این کاهش می‌تواند نمایانگر افت قدرت هارد دیسک در بازار باشد.

بر اساس اعلام شرکت Nidec آنها در سال ۲۰۱۹ صرفا ۲۹۰ میلیون موتور تولید خواهند کرد. بر اساس این اطلاعات به نظر می‌رسد که موجودی تولید هارد دیسک در بازار نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. مدیران دیتاسنتر بیشتر از هارددیسک‌هایی با حجم بیشتر از ده ترابایت برای ذخیره‌سازی اطلاعات با ماندگاری بیشتر استفاده می‌کنند اما از SSD و DRAM بیشتر برای ذخیره اطلاعاتی استفاده می‌شود که دسترسی به آنها بیشتر انجام می‌شود. در بخش کاربران معمولی بازار بیشتر توسط درایو‌های SSD قبضه شده شده است. حتی لپ‌تاپ‌های معمولی نیز این روز‌های به درایو SSD مجهز می‌شوند. سازندگان بزرگ هارد دیسک‌ها مثل Western Digital، Seagate و Toshiba سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در خط تولید SSD انجام داده‌اند اما هنوز هم تمرکز زیادی برای ساخت هارد دیسک برای استفاده در بخش اینترپرایز دارند. آنگونه که مشخص است شاید با پیشرفت‌های انجام شده در دهه آینده تولید هارد دیسک به کمترین حالت خود برسد چون درایو‌های SSD با سرعت فراوانی در حال رشد هستند.

کاهش موجودی 50 درصدی هارد دیسک‌ها در بازار نسبت به سال گذشته میلادی....

فهرست