کمپانی اینتل روز گذشته گزارش مالی سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ را ارائه کرده است. در این سه ماهه این شرکت بزرگ و فعال در زمینه تولید سخت‌افزار به خصوص پرازنده توانست تقریبا ۵ میلیارد دلار به صورت نقدی درآمد داشته باشد. از این مقدار درآمد بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار برای بازخرید ۴۹ میلیون سهم از بازار سهام پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت اینتل Bob Swan در کنار ارائه این گزارش گفت:« نتایج به دست آمده در گزارش مالی سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۹ فراتر از چیزی بود که ما در ماه ژانویه پیش بینی می‌کردیم. ما محصولات قدرتمندی را در این مدت به بازار عرضه کردیم و سعی کردیم نظم را در بازار حاکم کنیم و در کنار آن نیز تولید در بخش معماری ۱۰ نانومتری را افزایش دهیم. همچنین ما تلاش کردیم تا در بازار چالش برانگیز حافظه‌های NAND قیمت گذاری خوبی داشته باشیم. با نگاه به آینده، ما نگاهی محتاطانه به سال جاری خواهیم داشت. گرچه انتظار می‌رود که شرایط بازار در نیمه دوم سال بهبود پیدا کند.» او همچنین در ادامه گفت:« تیم ما تمرکز زیادی برای گسترش حضور در بازار دارد. افزایش نوآوری و بهبود در پیاده سازی اهداف از چالش‌های اصلی است که می‌تواند باعث تکامل کمپانی شود. ما قصد داریم تا با ارائه محصولات کارآمد باعث رسیدن مشتریان به اهداف خود شویم در حالی که بازده برای صاحبان اینتل نیز بیشتر شود.»

با توجه به گزارش ارائه شده، اینتل رشد چهار درصدی را در بازار کامپیوتر‌های شخصی را مشاهده کرده اما در سمت مقابل در بازار سرور و دیتاسنتر آنها شاهد کاهش رشد پنج درصدی بودند. افزایش رشد چهار درصدی در بازار کامپیوترهای شخصی به خاطر عرضه محصولات بسیار قوی به خصوص پردازنده‌ها و مودم بود. اینتل توانست اولین پردازنده‌های مجهز به معماری ده نانومتری با اسم رمز Ice Lake را به بازار عرضه کند که با استقبال بسیار خوبی به خصوص در فصل تعطیلات ۲۰۱۹ روبرو شده است. در سمت مقابل کاهش رشد ۵ درصدی در بازار دیتاسنتر و سرور نسبت به سال گذشته در گزارش مالی خودنمایی می‌کند. در بخش ابری اینتل شاهد رشد ۵ درصدی بود در حالی که بخش ارائه سرویس‌های ارتباطی با کاهش رشد ۴ درصدی روبرو شده. این کاهش در بازار اینترپرایز ۲۱ درصد بوده است. در بخش اینترنت اشیا اینتل شاهد رشد ۸ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است. تکنولوژی Mobileye توانست به رکورد درآمد ۲۰۹ میلیون دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است. در بخش تولید حافظه‌ها، رشد اینتل ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده که درصد زیادی از آن به خاطر قیمت گذاری رقابتی در این بازار است. درآمد بخش راهکارهای برنامه نویسی اینتل نیز نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، زمانی برای معرفی و عرضه نسل دید از محصولات مخصوص به دیتاسنتر اینتل بود. آنها نسل دوم از پردازنده‌های Intel Xeon Scalable را به بازار عرضه کردند که از ویژگی بوست برای یادگیری عمیق و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این تکنولوژی همگام با حافظه‌های Optane Presistent فعالیت می‌کند. این تکنولوژی انقلابی قدرت خرید حافظه‌های مذکور را برای استفاده در دیتاسنتر‌های طراحی شده بر اساس معماری اینتل را افزایش می‌دهد. اینتل همچنین در این مدت پردازنده Xeon Platinum 9200 را معرفی کرد که دارای ۵۶ هسته و حافظه دوازده کاناله است.

فهرست